از نظر سئو ، روابط پیچیده ای بین محتوای مخفی و نحوه عملکرد آن در توسعه وب سایت ها و ایندکس کردن آن ها وجود دارد. به همین دلیل سوال های زیادی در این مورد به وجود می آید. در این مقاله می خواهیم به یک سوال اساسی در رابطه با محتوای مخفی پاسخ دهیم. به همین دلیل سعی می کنیم تا حد ممکن از جنبه های مختلف آن را بررسی کنیم.
استفاده از محتوای مخفی مدت ها است در مواردی برای وب سایت ها ممنوع است به این دلیل که در گذشته از آن سو استفاده می شد. از زمانی که گوگل به وجود آمده است همواره با محتوای مخفی مبارزه کرده است؛ زیرا محتوای مخفی در واقع سوء استفاده از الگوریتم رتبه بندی جستجو است. به همین دلیل گوگل با به روز رسانی الگوریتم های خود برای سایت هایی که سوءاستفاده می کنند جریمه هایی در نظر گرفته است.
محتوای پنهان یک خطر بزرگ بود چون باعث می شد آنچه که گوگل ایندکس می کرد با آنچه که کاربران مشاهده می کردند تفاوت داشته باشد. گوگل در گذشته، قالب بندی یا موقعیت متن را در نظر نمی گرفت و فقط این مهم بود که آیا متن (یا عناصر دیگر) وجود داشته باشند. این فرصتی بود که از آن سو استفاده شد.
با توجه به این که گوگل قالب بندی و موقعیت متن ها را در نظر نمی گرفت بسیاری از افراد متن ها را در جایی قرار می دادند که ربات های گوگل آن ها را شناسایی کنند اما سایر افراد نتوانند آن را ببینند. برای مثال متن را در پشت تصاویر یا سایر عناصر مخفی می کردند. در بعضی از مواقع از رنگ فونت مشابه به با بک گراند استفاده می شد تا متن دیده نشود. حتی گاهی با استفاده از css وانمود می کردند که متنی در صفحه وجود دارد که در واقع وجود نداشت. این کار باعث می شد حتی اگر محتوا به خوبی ایجاد نشده باشد، گوگل فکر کند که این صفحه و محتوای آن پر از کلمات کلیدی که شما در مورد آن سرچ کرده اید. اما با ورود به صفحه متنی را مشاهده می کردید که ربط زیادی به سرچ شما نداشت. این کار سبب می شد سایت ها ترافیکی را کسب کنند که حق آن ها نبود. به طور کلی می توان گفت که به سه دلیل اصلی از پنهان کردن محتوا استفاده می شد:
در زمانی که کلمات کلیدی مهمترین ملاک گوگل بودند بسیاری از افراد می توانستند با استفاده از محتوای مخفی کلمات کلیدی پر بازدید را در صفحه خود قرار دهند و برای متنی که از لحاظ کلمه کلیدی قوی نبود و یا با آن مرتبط نبود کلمه کلیدی ایجاد کنند. به این ترتیب می توانستند رتبه بندی بهتری کسب کنند.
همچنین شما می توانستید با استفاده از محتوای مخفی از نام و کلمه کلیدی رقیبان خود استفاده کنید. یعنی نام برند آن ها را در صفحات خود قرار دهید و مشتریان آن ها را به سایت خود بیاورید. این مورد نیز در گذشته مورد استفاده قرار گرفته بود.
علاوه بر کلمات کلیدی ، لینک ها یکی دیگر از مواردی هستند که در محتوای پنهان استفاده زیادی از آن ها می شود. سایت های تبلیغات کلیکی می خواهند به هر روشی شده شما را وارد لینک سفارش دهندگان کنند تا از آن ها پول بیشتری دریافت کنند. به همین دلیل لینک ها را به صورت مخفی در همه جای صفحه قرار می دهند تا با هر کلیک اشتباهی در صفحه وارد لینک مورد نظر آن ها شوید. این مسئله بسیار آزار دهنده است.
همه این روش ها امروزه بصورت اسپم شناسایی شده و به طور معمول جریمه و پنالتی گوگل برای آنها رخ خواهد داد.
در برخی موارد ممکن است محتوای مخفی مشکلی نداشته باشد و به اصطلاح امن باشد. در واقع برخی از آنها را دیده اید و با آنها ارتباط برقرار کرده اید. به مثال های زیر دقت کنید:
هر زمانی که یک کشوی ناوبری داشته باشید که عناصر زیادی را در خود قرار داده است، از نظر فنی شما در حال استفاده از محتوای مخفی هستید زیرا تا زمانی که کشو به نمایش در نیاید محتوای آن مشاهده نخواهد شد.
در این ویدئو، مت کاتس (مدیر سابق تیم ضد اسپم گوگل) این موضوع را به صورت کاملاً واضح مورد بررسی قرار داده است و یک ایده کلی برای استفاده از این منوها در سایت ارائه می دهد:
سایت هایی با محتوای اشتراکی یا پولی اغلب می خواهند کاربران جدید را از طریق نتایج جستجو جذب کنند، بنابراین آنها می توانند “یک بازدید رایگان” را قبل از این که سایت برای افراد جدید بسته شود، به نمایش بگذارند. این موضوع به این معنا است که کل مطالب و محتوای یک سایت به صورتی است که تنها با داشتن اشتراک قابل مشاهده است. اما آن ها این امکان را به بازدید کننده جدید می دهند که در اولین بازدید خود بخش هایی از سایت را مشاهده کند. در این جا نیز از محتوای پنهان استفاده شده است و این کار کاملا قانونی و بدون مشکل است.
گاهی ممکن است دستگاه های مختلف قابلیت خواندن جاوا و فلش را نداشته باشند یا نتوانند با cdn کار کنند. در چنین شرایطی محتوای مخفی می تواند به آن ها کمک کند که به جای این مواردی که از آن پشتیبانی نمی شود عناصر جایگزین را مشاهده کنند. با این که این مورد هم مربوط به محتوای مخفی است اما در واقع به نفع کاربران است.
صفحه “سؤالات متداول” عموماً به صورتی طراحی می شوند که با کلیک بر روی هر سوال ، پاسخ آن نمایش داده می شود. این مورد مثالی برای محتوای مخفی امن است که مشکلی از نظر گوگل و سئو ندارد.
جمع بندی
با توجه به مطالبی که گفته شد اگر می خواهید از محتوای مخفی استفاده کنید مطمئن شوید استفاده شما مغایر با قوانین گوگل نباشد. البته این کار در مجموع نیاز به دقت زیادی دارد و یک اشتباه ساده ممکن است از سوی گوگل با پنالتی و مجازات مواجه شود. امیدواریم این مطلب مورد توجه و استفاده شما قرار گرفته باشد.
این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات : 0
اولین نظر را شما ثبت کنید!