سایت Schema.org که عمومأ به آن Schema گفته می شود به تعاریف و فرهنگ لغت مخصوص tagها یا (microdata) گفته می شود که از طریق آن می توانید کدها و توضیحاتی به صورت HTML به سایت خود اضافه کنید و در نتیجه آن موتورهای جستجو مفاهیم و محتوای سایت شما را بهتر درک خواهند کرد.
نمونه کد ساختاریافته :
<div itemscope itemtype=”https://schema.org/Book”>
<span itemprop=”name”> Inbound Marketing and SEO: Insights from the Moz Blog</span>
<span itemprop=”author”>Rand Fishkin</span>
</div>
داده های ساختاریافته به مفاهیمی و اصولی گفته می شود که با رعایت آن ها، موتورهای جستجو می توانند زبان انسان را به صورت بهتر و مناسبتر درک کنند.
این سایت حاصل همکاری و هماهنگی بین گوگل، بینگ و یاهو می باشد که در نتیجه آن تعاریف و استاندارهای مشترکی برای ارائه داده های ساختار یافته ایجاد شد به عبارت دیگر وظیفه این سایت ایجاد اشتراک در بین داده های ساختار یافته برای تمامی موتورهای جستجو و انتشار آن ها برای کاربران می باشد.
افزودن ساختار Schema به کدهای HTML سایت نمایش محتوای سایت در نتایج موتورهای جستجو را بهبود خواهد بخشید و به درک بهتر مفاهیم و محتوای سایت توسط موتورهای جستجو کمک خواهد کرد.
به عنوان مثال به تصویر زیر توجه نمایید :
همانگونه که در تصویر فوق مشاهده می کنید لینک اول امتیازدهی به صورت ستاره و همچنین تاریخ انتشار پست را نمایش می دهد و نمایش هر دو مورد با استفاده از داده های Schema امکان پذیر است. اما در لینک دوم اطلاعات بیشتری با استفاده از rich snippets نمایش داده نمی شود و بجای آن متای توشیحات نمایش داده می شود.
برای فعالسازی نمایش امتیازدهی می توانید از کد زیر استفاده نمایید:
<div itemprop=”aggregateRating” itemscope itemtype=”https://schema.org/AggregateRating”>
<span itemprop=”ratingValue”>[Aggregate rating given]</span> stars –
<span itemprop=”reviewCount”>[Number of reviews]</span> reviews
</div>
برای ایجاد کدهای موردنظر خود و شخصی سازی آن ها می توانید از این ابزار گوگل استفاده نمایید.
همانگونه که ذکر شد، داده های ساختاریافته به یک سری مفاهیم کلی برای معرفی بهتر محتوای سایت به موتورهای جستجو و ایندکس شدن کاملتر محتوای سایت توسط موتورهای جستجو گفته می شود.
میکرودیتا به فرم خاصی از داده های ساختاریافته گفته می شود که با استفاده از زبان برنامه نویسی HTML5 کار می کند.
سایت Schema.org به پروژه ای مشترکی بین موتورهای جستجو گفته می شود که بر اساس آن داده های ساختاریافته و تگ های میکرودیتا به تعاریف مشترکی رسیدند.
گراف باز یا Open Graph زبان نشانه گذاری مخصوص فیسبوک می باشد و فیسبوک با استفاده از آن اطلاعات مناسبتری از سایت ها مانند تصاویر و توضیحات را در پلتفرم خود نمایش می دهد اما سایت Schema جزئیات بیشتری نسبت به Open Graph را فراهم می آورد.این دو ساختار می توانند با هم مورد استفاده قرار گیرند اما داده های Open Graph نمی تواند بجای Schema مورد استفاده قرار گیرند.
داده های ساختاریافته می توانند برای نشانه گذاری انواع آیتم ها مانند محصولات ، مکان ها، سازمان ها، رخدادها و اشخاص و… مورد استفاده قرار گیرند.
لیست کاملی از آیتم های نشانه گذاری منتشرشده توسط Schema در این لینک قابل مشاهده است. هر کدام از این موارد خصوصیاتی را شامل می شوند که برای توصیف یک آیتم خاص مورد استفاده قرار می گیرد.
موتورهای جستجویی که از داده های Schema استفاده می کنند :
داده های Schema توسط گوگل ، بینگ، یاهو و یاندکس پیشتیابنی می شوند اما مشخص نیست که سایر موتورهای جستجو از این موارد برای نمایش بهتر نتایج جستجوی خود استفاده می کنند یا خیر!
در رابطه با این موضوع اختلاف نظرهای فراوانی وجود دارد. به طور کلی می توان گفت که سند و مدرکی از جانب موتورهای جستجو که نشان دهنده تأثیر این داده ها بر روی رنکینگ نتایج جستجو باشد وجود ندارد اما نشانه ها و شواهد متعددی وجود دارد که ثابت می کند موتورهای جستجو برای این داده ها اهمیت ویژه ای قائل هستند و نمایش داده های Schema سبب افزایش نرخ کلیک به نمایش سایت و دریافت بازخورد بهتر از جانب کاربران می شود.
این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
امتیاز 3 / 5. تعداد نظرات : 2
اولین نظر را شما ثبت کنید!