هر فردی که در زمینه دیجیتال مارکتینگ، سئو، وبمستری فعالیت دارد و یا به نوعی صاحب کسب و کار آنلاین می باشد حتمأ بارها و بارها با عبارت گوگل انالیتیکس برخورد کرده است اما گوگل انالیتیکس دقیقا چیست؟
گوگل انالیتیکس یک سرویس رایگان برای تجزیه و تحلیل وب سایت می باشد که توسط گوگل ارائه شده است، به شما کمک میکند تا متوجه شوید که چگونه کاربران وب سایت شما را پیدا کرده وارد آن شده اند و چه فعالیتی بر روی سایت شما انجام داده اند. با استفاده از گوگل آنالیتیکس ، می توانید ROI (نرخ بازگشت)را برای بازاریابی آنلاین خود به دست آورید .
شما می توانید بازدیدکنندگان خود را در چندین ابعاد مختلف بررسی و تحلیل کنید. همچنین می توانید محصولات گوگل مانند حساب کاربری گوگل ادوردز و کنسول جستجوی(سرچ کنسول) خود را نیز با گوگل انالیتیکس ادغام کنید و همچنین از کدهای ردیابی برای تگ و ردیابی هر کمپین تبلیغاتی، اجتماعی یا کمپین های PR در هر پلت فرم/وب سایت خود استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که “کد ردیابی” را در هر صفحه وب سایت خود نصب کنید.
گوگل انالیتیکس تمام داده ها را با یک کد ردیابی منحصر به فردی که شما در هر صفحه وب سایت خود نصب می کنید، ردیابی می کند. این کد قطعه ای کوچک از جاوا اسکریپت می باشد و یا یک زبان برنامه نویسی که در مرورگر بینندگان در زمانی که آنها از آن صفحات بازدید می کنند اجرا می شود.
<!-- Global Site Tag (gtag.js) - Google Analytics --> <script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=GA_TRACKING_ID"></script> <script> window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'GA_TRACKING_ID'); </script>
کد جاوا اسکریپت با یک فایل جاوا اسکریپت بزرگتر در سرور گوگل برای جمع آوری اطلاعات در مورد فعالیت کاربر در سایت کار می کند. در هر بازه ی زمانی که کاربران از وب سایت شما دیدن کنند ، کد به ردیابی اطلاعات مربوط به بازدید آن ها می پردازد. این کد همچنین بر روی هر رایانه بازدید کننده ،کوکی قرار می دهد که اطلاعات ناشناس را برای ایجاد سیستم تشخیص نفوذ (i.d.s) کاربر فراهم می کند.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در این رابطه ، می توانید از پارامترهای UTM استفاده کنید. این پارامترها در واقع برچسبهایی هستند که شما در انتهای URL خود به آن اضافه می کنید تا از آن طریق گوگل آنالیتیکس اطلاعات بیشتری در مورد لینک های شما فراهم کند ، اطلاعای ذکر شده می تواند مواردی همچون ورودی کمپین های تبلیغاتی ، کانال های اجتماعی و یا بازدید محتوای خاص داخل وب سایت شما باشد.
مبنای اصلی گزارشات گوگل آنالیتیکس از ابعاد و استاندارد های متریک تشکیل شده است.
ابعاد ویژگی های داده های شما، مانند شهر های که ترافیک ورودی سایت شما از آنجا می آید، صفحه ای که بررسی می کنید و یا کانال رسانه های اجتماعی که ارزیابی می کنید، هستند.
از طریق استاندارد های متریک می توان این ابعاد را بررسی و اندازه گیری کرد.
در زیر دستورالعمل ها و تصاویری در مورد چگونگی تنظیم یک اکانت گوگل آنالیتیکس اولیه ارائه شده است. این دستورالعمل ها برای شما دسترسی به تمام داده های ترافیک وب سایت را فراهم می کند.
1. برای تنظیم اکانت کاربری گوگل انالیتیکس رایگان شما باید با بازدید از وب سایت گوگل انالیتیکس در google.com/analytics شروع کنید.
2. بر روی دکمه آبی “Sign in” در گوشه بالا سمت راست صفحه کلیک کنید و سپس گزینه “Analytics” را انتخاب نمایید.
2. در صفحه بعد می بایست اطلاعات اکانت gmail خود را وارد کنید. در صورتیکه اکانت جیمیل ندارید ابتدا می بایست یک اکانت ایجاد نمایید.
3. در این صفحه بر روی گزینه sign up کلیک کنید.
4. صفحه مشخصات و اطلاعات سایت را مطابق با تصاویر زیر تکمیل نمایید.
در تصویر زیر می بایست آدرس سایت خود را وارد نمایید. به http و یا https بودن سایت خود دقت نمایید.
سپس در انتهای صفحه بر روی گزینه Get Tracking ID کلیک کنید. در صفحه ای که نمایش داده می شود می بایست با انتخاب گزینه “I Accept” شرایط و قوانین گوگل انالیتیکس رو تایید و قبول نمایید.
5. در صفحه بعد کد ردگیری مختص شما ایجاد شده است. این کد را کپی کرده و قبل از تگ body وبسایت خود، کد جاوا اسکریپت گوگل آنالیتیکس را وارد کنید.
6. شما با موفقیت یک حساب اولیه ی گوگل آنالیتیکس ایجاد و اجرا کردید. چند روز (حداقل یک) صبر کنید و دوباره به اکانت گوگل خود برگشته تا اطلاعات سایت خود را ببینید.
این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات : 0
اولین نظر را شما ثبت کنید!