به نظرتان بوم کسبوکار چگونه میتواند موجب پیشرفت سازمان و شرکتهای مختلف شود؟ بوم یا مدل کسبوکار بهعنوان طرحی موفق برای عملکرد تجارت، شناسایی منبع درآمد، ایجاد مشتری هدف و شناسایی نوع محصولات در نظر گرفته میشود. درحالتکلی بوم کسبوکار یا Business Model Canvas یک ابزار مدیریتی و استراتژیک بوده که به مدیران اجازه میدهد مدل کسبوکار خود را توصیف، طراحی و بازسازی کنند یا به حالتهای مختلف تغییر دهند. در این مقاله از مجله برتینا قصد داریم به سوال «بوم کسب و کار چیست» پاسخ دهیم و بخشهای مختلف بوم کسب و کار را بررسی خواهیم کرد. برای آشنایی با مفهوم کلیدی بوم کسبوکار تا پایان مقاله با ما همراه باشید.
در پاسخ به سوال «بوم کسب و کار چیست» باید بگوییم: بوم کسب و کار آنلاین یک ابزار برای مدیریت استراتژیک بوده و به شما در شکلگیری و ایدهیابی کسبوکارتان کمک میکند. بوم کسبوکار یک سند شامل 9 بخش مختلف است که هر کدام نشاندهنده یکی از المانهای مختلف کسبوکار است. در بخش زیر این موارد را مشاهده خواهید کرد:
برای تکمیل بوم کسب و کار باید در رابطه با هر یک از این قسمتها ایدهپردازی و طوفان فکری انجام شود و بعد از آن طبق اطلاعات جمعآوریشده دادهها را بررسی کنید. همانطورکه برای راهاندازی یک کسبوکار اینترنتی به ثبت دامین، خرید هاست و راهاندازی سرور احتیاج داریم، بیزینس کانواس نیز برای ایجاد سند یک کسبکار موردنیاز است. در ادامه به توضیح بخشهای مختلف بوم کسب و کار میپردازیم.
قسمت مشتریان بخش اول طراحی نقشه و منابع کلیدی برای راه اندازی کسب و کار است. در سند بوم کسبوکار، مشتری به افرادی گفته میشود که شرکتها سعی دارند آنها را هدف قرار دهند و انواع محصولات را به آنها معرفی کنند. در این سیستم مشتریان بر اساس موقعیت مکانی، جنسیت، سن و علاقهمندیها به دستههای مختلفی تقسیمبندی میشوند. بعد از تقسیمبندی مشتریان میتوانید تصمیم بگیرید که خدمات را بر چه اساسی و چگونه به مشتریان عرضه کنید. بهعنوان مثال، برای جذب مشتریان آنلاین میتوانید از تبلیغات گوگل استفاده کنید.
در قسمت ارتباط با مشتریان در بیزینس مدل کانواس باید نوع ارتباط و کانال ارتباطی با مشتریان را مشخص کنید. ارتباط با مشتریان بخشهای مختلفی دارد که به شرح زیر تعریف شده است:
در بخش ارتباط با مشتریان باید زیرساخت مناسبی برای ارتباط بهتر فراهم کرد. یکی از زیرساختهای عالی در فضای مجازی میزبانی وب و هاست است. با استفاده از خدمات میزبانی وب شرکت برتینا ارتباط سریع و راحتی با مشتریان خود برقرار خواهید کرد.
کانالهای مختلف در بوم کسبوکار برای برقراری ارتباط شرکت با مشتری بسیار تاثیرگذار است. کانالها باعث ایجاد آگاهی در رابطه با خدمات یا محصولات شما برای مشتریان میشود. دو بخش کانالهای خصوصی و کانالهای همکار در این قسمت وجود دارد. شبکههای اجتماعی و وبسایت بهعنوان کانالهای خصوصی محسوب میشوند و سرویسی مانند گوگل ادسنس که بهعنوان یک شبکه تبلیغاتی شناخته میشود، منتشرکنندگان تبلیغ را به تبلیغکنندگان در گوگل ادز متصل میکند.
منابع درآمد به منابعی گفته میشود که شرکتها برای کسب درآمد از روش فروش محصولات یا خدمات مختلف به مشتریان استفاده میکنند. در قسمت جریانهای درآمد صاحبین کسبوکار توضیح میدهند که چطور از طریق روشهای پیشنهادی درآمد کسب کنند؛ در نتیجه برای پاسخ به سوال «بوم کسب و کار چیست» باید عنوان کنیم که این سند یک ابزار استراتژیک برای هدفگذاری کسب و کار محسوب میشود.
شرکت برتینا برای انواع کسبوکارها خدمات متنوعی از جمله دامنه و هاست به شما عزیزان عرضه میکند. توصیه میکنیم قبل از اقدام برای خرید هاست مقاله «هاست چیست» را مطالعه کنید تا اطلاعات کاملی از این مفهوم به دست آورید.
فعالیتهای کلیدی به 3 دسته اصلی تقسیمبندی میشوند که در این قسمت با آنها آشنا خواهید شد.
درحالتکلی وظایفی که برای رسیدن به هدف نهایی کسبوکار باید انجام دهید، در قسمت وظایف کلیدی بوم کسبوکار قرار میگیرد. همچنین منابع کلیدی، منابعی مانند کارکنان، سرمایه نقدی، برند ثبتشده و تجهیزات و ساختمانها هستند. با مشخص کردن منابع از جمله منابع مالی میتوانید برنامهریزی بهتری برای استفاده از ابزارهای کمکی مانند گوگل ترند داشته باشید.
شرکای کلیدی اغلب به شرکتهای خارجی یا تامینکنندگانی گفته میشود که برای رسیدن به هدف کسب و کار به شما کمک میکنند. تا این قسمت از مقاله در رابطه با سوال «بوم کسب و کار چیست» توضیحاتی ارائه دادیم و باید عنوان کنیم، کلیه مراحل بوم کسب و کار را باید طبق سند و هدف کسب و کار ایجاد کرد. برای تکمیل بخش شرکای کلیدی باید در نظر داشته باشید که صنف شغلی شما به چه صورت میتواند در جذب شرکا عمل کند.
در قسمت ساختار هزینهها در مدل کسب و کار باید هزینههای اجرا را مشخص کنید. برای مشخص کردن هزینههای اجرایی باید تمرکز خود را بر ارزیابی هزینهها، تامین ارزشهای پیشنهادی، ایجاد جریانهای درآمد و برقراری ارتباط درست با مشتریان قرار دهید. همچنین باید در نظر داشته باشید ارزیابی ساختار هزینهها بعد از مراحلی که پیش از این توضیح دادیم، مانند تعریف منابع، فعالیتها و شرکای کلیدی بسیار سادهتر خواهد بود.
قسمت آخر در سند بوم کسب و کار، ارزشهای پیشنهادی است. در واقع ارزشهای پیشنهادی یکی از بخشهای مهم در بوم کسب و کار محسوب میشود. ارزشهای پیشنهادی نشاندهنده راهحل موثر شما برای حل مشکلات مربوط به بخشهای مشتریان خواهد بود. در این بخش باید ارزش افزوده برای مشتریان ایجاد کرد که با ارزشهای پیشنهادی کسبوکارهای رقبا متفاوت باشد. بهعنوان مثال، اگر محصولی جدید برای طراحی مدنظرتان است، باید در طراحی این محصول خلاق باشید.
در این مقاله از مجله برتینا به سوال «بوم کسب و کار چیست» پاسخ دادیم و بخشهای مختلف بوم کسب و کار را شرح دادیم. شرکتهای بزرگ برای رسیدن به هدف نهایی نیاز به نقشه راه دارند که اغلب از مدل بوم کسب و کار یا Business Model Canvas استفاده میکنند. بهعنوان مثال، شرکتهای بزرگی مانند اوبر یا آمازون نیز از بیزینس کانواس کمک میگیرند. توجه داشته باشید برای موفقیت در کلیه مراحل این موضوع باید زیرساختهای لازم را برای کسبوکارتان داشته باشد. یکی از مهمترین زیرساختها سایت و انجمنهای گفتگو هستند که برای میزبانی از کاربران خود میتوانید از خدمات میزبانی وب و هاست برتینا استفاده کنید.
شرکت برتینا بزرگترین شرکت ارائهدهنده خدمات هاستینگ، دامنه، سرور ابری و تبلیغات گوگل است. همچنین شرکت برتینا بهعنوان یکی از پارتنرهای رسمی گوگل در کشور شناخته میشود. پشتیبانی 24 ساعته در هفت روز هفته یکی از چندین مزایای استفاده از خدمات برتینا است.
این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات : 0
اولین نظر را شما ثبت کنید!