E.A.T در دنیای سئو بر خلاف تصور عمومی به معنی غذا خوردن نیست و با کلمه EAT انگلیسی فرق دارد!
E.A.T یکی از اصطلاحات نسبتا جدید در دنیای رقابت در صفحات اینترنت میباشد. این فاکتور پس از انتشار آپدیت بزرگ گوگل در ماه آگوست سال 2018 و همزمان با افت یا افزایش رنکینگ یا رتبه های سایت های مختلف در کلمات کلیدی شان توسط محققان این حوزه پدید آمد.
پس از اینکه گوگل رسما در تاریخ 1 august سال 2018 (مرداد 1397) اعلام کرد که آپدیت جدید خود را بر روی نتایج موتور جستجوی محبوب دنیا اعمال کرده است، فعالان حوزه سئو به بررسی علت های افزایش یا کاهش رتبه سایت های مختلف پرداختند.
این بررسی های گسترده نشانگر این موضوع بودند که گوگل در الگوریتم و آپدیت جدید خود سه مشخصه بسیار مهم را برای صفحات موجود در اینترنت ملاک قرار داده و نسبت به آنها نمایش این صفحات را در SERP تغییر داده است.
همانطور که حدس میزنید همچنان محتوا پادشاه بوده و المان های جدید این update باز هم در جهت بهبود هرچه بیشتر محتوای نمایش و پاسخ به نیاز کاربران انتخاب شده بودند.
E-A-T شامل 3 اصل مهم بود که این سه پارامتر عبارت بودند از:
اما چیزی که توجه آنالیزگرها را درباره این الگوریتم جدید به خود جلب کرد، این بود که این الگوریتم E.A.T تاثیر خود را متمرکز بر سایت های فعال در حوزه های پزشکی و سلامت و مالی نموده و بر روی سایر سایت ها تاثیر چندانی نگذاشت.
بنابر اطلاعات موجود در سایت SEMRUSH اینگونه سایت ها در اصطلاح سایت های YMYL نامیده میشوند که مختصر شده عبارت “Your Money or Your Life” بوده و به معنای “زندگی شما یا پول شما” میباشد.
شاید علت این امر حساسیت و اهمیت بالا در انتقال اطلاعات غلط در این حوزه ها به کاربران اینترنت باشد؛ که ممکن است در صورت دریافت اطلاعات کذب یا ناقص ایجاد مشکلات بسیار مهم و حیاتی را برای ایشان رغم بزند.
بنابر گفته جان مولر گوگل (Google’s John Mueller) برای اینکه محتوای بهتر و مرتبط تری را با سرچ کاربران تهیه نمایید، بهتر است تا راهنمای رتبه بندی کیفیتی گوگل را مطالعه کرده و بر اساس فاکتورهای موجود در آن به تالیف و تدوین محتوای خود بپردازید.
در این Guideline گوگل تغییرات مهم الگوریتم های خود را به طور پیوسته اضافه مینماید.
تغییرات مهمی که در این راهنمای google از سال 2018 تا 2020 ثبت شده است را میتوانید در ادامه مطلب مشاهده نمایید.
بر اساس guideline گوگل (SQEG) ، سه کلید طلایی برای سنجش یک محتوا از لحاظ کیفیت آن وجود دارد.
این 3 فاکتور از نظر گوگل مهم عبارتند از:
نتایجی که از این سه فاکتور مهم بدست می آید بیانگر این است که گوگل در صفحات ما به دنبال چه پارامترها و المان هایی میگردد و چه محتوا و صفحاتی در اینترنت از نظر گوگل مناسب و با ارزش شناخته میشوند.
SQEG اولین بار در 2018 و بار دیگر در سال 2019 آپدیت و بروز رسانی شد و در این سال ها برای اولین بار از اصطلاحی با نام هدف سودمند یا Beneficial purpose استفاده کرد که نشان دهنده اهمیت این فاکتور برای رتبه دهی گوگل به صفحات میباشد.
Beneficial purpose یا هدف مفید و سودمند
گوگل بلافاصله در متن ویرایش شده خود معنی و منظور خود را از این پارامتر این گونه اعلام کرد:
هدف اصلی یک صفحه وب چیست؟
هر صفحه ای که در بستر وب ایجاد میشود هدف یا اهداف خاصی را دنبال میکند. بعضی صفحات برای کمک به مخاطب تولید میشوند، که دارای هدفی سودمند ( Beneficial purpose) هستند.
اما بعضی صفحات برای کسب درآمد ساخته شده و کمتر بدنبال برطرف کردن نیازهای مخاطب میباشند و متاسفانه بعضا صفحاتی نیز با هدف تخریب و یا آسیب رساندن به مخاطبان و کاربران ایجاد میشود.
در ابتدای بررسی یک صفحه لازم است که هدف ایجاد آن صفحه بررسی و روشن شود.
گوگل در ادامه این مطلب خود صراحتا اعلام کرد که از این پس صفحاتی که در جهت آسیب رساندن و یا حتی بدون هدف سودمندی برای مخاطبان ایجاد میشوند از پایین ترین رتبه PG (Page Quality) برخوردار خواهند گشت.
موتور جستجوی محبوب ما با این کار موضع خود را در جهت حمایت از کاربران بیش از پیش مشخص کرد.
با این حال باید توجه داشت که صفحاتی که هدف مفیدی را دنبال میکنند نسبت به یکدیگر هیچ ارجحیتی نداشته و این اولویت بندی کیفیت صفحات تنها بین صفحات مفید و مخرب وجود دارد.
در واقع میزان سودمندی ملاک نبوده و برای مثال یک صفحه آموزشی ارجحیتی از این جهت نسبت به یک صفحه سرگرمی نخواهد داشت.
اما صفحه ای که بدون در نظر گرفتن کاربر و فایده ای برای او به کسب درآمد از ایشان بپردازد از پایین ترین کیفیت برخوردار خواهد بود.
YMYL ها محتواهایی هستند که در صورت انتشار اطلاعات خود به طور اشتباه، ناقص، و یا غیر مستند و غلط میتوانند به شادی، سلامت، امنیت، یا وضعیت مالی کاربران آسیب برساند.
به همین دلیل اینگونه محتواها باید توسط متخصصان با سابقه مرتبط در این حوزه ها نوشته شوند.
همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، EAT کیفیت یک صفحه را با استفاده از سه فاکتور مهم خود تعیین میکند.
این فاکتور تا آپدیت 2019 یکه تاز کیفیت سنجی صفحات گوگل بود که از این سال به یکی از ابزارهای سنجش کیفیت صفحات توسط گوگل تغییر کرد و اصطلاح PQ نیز به عنوان مترادفی برای این فاکتور استفاده شد.
این پارامتر به اطلاعات نویسنده و قابل مشاهده بودن ان در صفحه و مهمتر از همه تخصص و شهرت مسئول محتوای صفحه در حوزه مورد بحث آن دقت داشته و بیشتر نویسنده و ایجاد کننده صفحه را مورد بررسی قرار میدهد. در محتواهای YMYL نویسندگان علاوه بر داشتن اطلاعات بایستی مدارک و تخصص لازم را نیز داشته باشند.
اما در کنار این سه فاکتور بایستی به کیفیت و حجم محتوای صفحه و همچنین اطلاعات و شهرت مسئول مدیریت محتوا و نویسنده آن نیز توجه کرد.
2 – Authoritativeness :
این فاکتور به معنی اعتبار و شناخته شده بودن نویسنده، موضوع، و وب سایت حاوی محتوا میباشد. یک محتوای معتبر بایستی بتواند مجموعه اطلاعات کاملی درباره محتوا و نویسنده و صاحب امتیازان آن به کاربران داده و از نظر آنها هیچ نقطه ابهام و شبهه ای در این موارد وجود نداشته باشد.
در این فاکتور نیز همه موارد بالا بررسی و سندیت محتوا و صحیح بودن اطلاعات آن نیز در این فاکتور بررسی میشود.
در واقع یک محتوا با کیفیت، مطلبی تخصصی و کاربر محور میباشد.
منابع: semrush.com / searchengineland.com
این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
امتیاز 4.8 / 5. تعداد نظرات : 6
اولین نظر را شما ثبت کنید!