به دست آوردن کلمات کلیدی با ارزش برای سئو و تبلیغات سایت های مختلف امری بسیار مهم است. کیورد پلنر ابزار قدرتمندی است که به شما برای پیدا کردن کلمات کلیدی پربازدید و با ارزش کمک می کند.
گوگل مدتی است که کیورد پلنر را جایگزین ابزار معروف خود یعنی Keyword Tool کرده است.
این ابزار قدرتمند در حال حاضر قرار است با عملکرد خود به عنوان یک ابزار مفید برای ساخت کلمات کلیدی جدید و محاسبه ترافیک، استفاده شود.
گوگل کیورد پلنر (Keyword Planner) ابزار قدرتمند گوگل برای ساخت کلمات کلیدی جدید، اندازه گیری میزان اهمیت و کاربرد کلمات کلیدی و محاسبه میزان ترافیک کلمات کلیدی در جستجوی گوگل است.
از این ابزار برای به دست آوردن اطلاعات مفید در زمان تبلیغ در گوگل (google ads) یا بهبود سئو سایت استفاده می شود.
آشنایی با این ابزار برای بازاریاب های اینترنتی بسیار حیاتی است و می تواند اطلاعات کاربردی بسیاری را در اختیار آن ها قرار دهد.
کیورد پلنر یکی از ابزارهای مرتبط با سرویس گوگل ادز است؛ به همین دلیل برای استفاده از آن باید در گوگل ادز حساب کاربری داشته باشید.
تا قبل از این بدون حساب کاربری گوگل ادز شما نمی توانستید اطلاعات کیورد پلنر را مشاهده کنید و اگر حساب کاربری گوگل ادز نداشتید به ناچار بایستی با ورود به آدرس ads.google.com اقدام به ساخت یک حساب کاربری گوگل ادز کنید.
اما خبر خوش این است که اخیرا گوگل گزینه دیگری هم برای کاربرانی که نمیخواهند اکانت گوگل ادز داشته باشند اما نیاز به آنالیز کلمات کلیدی خود در keyword planner دارند در نظر گرفته است.
این خبر سئوکاران و متخصصان زیادی را خوشحال کرد. چرا که از این پس میتوانند بدون پرداخت هزینه ماهیانه ، خودشان اقدام به ساخت اکانت رایگان گوگل کیورد پلنر نمایند.
برای استفاده از کیورد پلنر گوگل دو راه داریم:
1 – اکانت گوگل ادز داشته باشیم
2 – بدون اکانت گوگل ادز وارد کیورد پلنر شویم
در ادامه روش وارد شدن به کیورد پلنر را در هر دو حالت به طور کامل و مرحله به مرحله به شما آموزش میدهیم.
پس برای راه انداری و استفاده آسان از این ابزار قدرتمند سئو با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.
در این حالت زمانی که حساب کاربری خود را ایجاد کرده و وارد آن شدید از نوار منوی بالای صفحه گزینه Tools and Analysis را انتخاب کنید و وارد بخش کیورد پلنر شوید.
در صورتی که شما اکانت گوگل ادز ندارید و قصد ساختن یک اکانت گوگل ادز را هم ندارید، به روش زیر عمل کنید:
1 – ابتدا به صفحه google keyword planner در وب سایت ads.google.com بروید.
2 – روی گزینه آبی رنگ Go to Keyword Planner کلیک کنید.
3 – در صفحه باز شده روی گزینه های پاسخ What’s your main advertising goal کلیک نکنید و به جای انتخاب هدف تبلیغاتی خود ، روی لینک آبی رنگ کوچک Experienced with GoogleAds یا switch to expert mode کلیک کنید.
اگر این گزینه را نمی بینید در سمت راست و بالای صفحه روی عکس پروفایل ایمیل خود کلیک کنید و گزینه create new account را انتخاب نمایید.
4 – در صفحه باز شده (صفحه اطلاعات حساب) روی submit کلیک کنید و نگران تایید حسابتان نباشید چون گوگل اطلاعات کارت یا حساب از شما نمیخواهد.
5 – تبریک میگم! به همین سادگی و با کلیک ساده، شما موفق شدید یک اکانت رایگان گوگل کی ورد پلنر بسازید.
پیام تبریکی روی صفحه باز شده مشاهده میکنید که میتوانید با کلیک بر روی دکمه آبی رنگ Explore your account وارد اکانت keyword planner خود شوید.
6 – وارد پنل که شدید، روی گزینه tools کلیک کنید و گزینه switch to expert mode را انتخاب کنید تا به پنل حرفه ای گوگل ادز وارد شوید. (ممکن است این گزینه برای شما موجود نباشد و پنل فعلی شما از نوع expert یا حرفه ای باشد.)
7 – سپس برای ورود و شروع کار با کی ورد پلنر، دوباره روی گزینه tools and settings کلیک کنید و گزینه keyword planner را انتخاب کنید تا به پنل کیورد پلنر هدایت شوید.
خب؛ برای پیدا کردن کلمات کلیدی پربازدید در کیورد پلنر و استفاده از آنها برای تبلیغ در گوگل یا ارتقا سئو سایت ، اینطور عمل میکنیم:
زمانی که با استفاده از یکی از روش های بالا وارد keyword planner شدید، سه گزینه مختلف برایتان قابل مشاهده خواهد بود.
گزینه اول search for keywords and ad group ideas است. این گزینه به شما کمک خواهد کرد که ایده و کلمات کلیدی جدید را برای تبلیغات یا سئو سایت خود پیدا کنید. اگر این گزینه را انتخاب کنید با صفحه زیر رو به رو خواهید شد:
همانطور که مشاهده می کنید در این باید اطلاعات لازم برای ساخت کلمات کلیدی جدید را به گوگل ارائه کنید.
شما می توانید نام محصول یا خدمات خود، صفحه فرود (landing page) و دسته بندی محصولات خود را به گوگل اعلام کنید تا بر اساس این اطلاعات کلمات کلیدی مناسب به شما معرفی شود.
در ادامه می توانید کشور و زبان مورد نظر برای تبلیغات خود، سایت تبلیغ کننده که می تواند گوگل یا سایت های همکار گوگل باشد و کلمات منفی (negative keywords) را انتخاب کنید.
کلمات نگتیو یا منفی، کلماتی هستند که نمی خواهید در زمان جستجو در بین کلمات کلیدی شما وجود داشته باشند.
مانند محصولاتی که ارائه نمیکنید و یا برند های رقیب شما.
یکی از ویژگی های کاربردی کیورد پلنر قابلیت بالای آن در شخصی سازی است.
یعنی شما می توانید برای کلمات کلیدی خود فیلتر ایجاد کنید.
با استفاده از این گزینه شما می توانید مقدار جستجو کلمات در هر ماه، هزینه میانگین هر کلیک یا CPC (cost per click) برای تبلیغ در گوگل و در آخر سهم نمایش آگهی در این کلمات کلیدی را تعیین کنید.
تنظیمات دیگر مانند وجود الزامی یک کلمه در کلمات کلیدی را هم تعیین کنید و سپس با کلیک بر روی get ideas لیستی از کلمات کلیدی، میزان محبوبیت و هزینه های آن ها را از گوگل دریافت کنید.
برای مثال اگر برای کلمه کلیدی گوگل ادوردز به دنبال ایده ها و کلمات کلیدی مشابه و جدید باشید؛ چنین صفحه ای را مشاهده خواهید کرد:
در این صفحه شما می توانید میزان سرچ ماهیانه هر کلمه کلیدی (Avg. monthly searches) ، میزان رقابت کلمه (Competition) ، میانگین هزینه برای هر کلیک (avg. CPC) و سهم نمایش آگهی را مشاهده و بهترین کلمه کلیدی را برای خود انتخاب کنید.
دومین گزینه ابزار کیورد پلنر به شما اجازه می دهد تا کلمات کلیدی را که از قبل آماده کرده اید، برای گوگل بفرستید تا گوگل میزان موفقیت در استفاده از هر یک از آن ها را برای شما تعیین کند.
زمانی که شما بر روی گزینه Enter or upload keywords to see how they perform کلیک کنید تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد:
همانطور که مشاهده می کنید این گزینه دارای تنظیمات مناسبی است که یک فرصت عالی برای افرادی است که در طول سال ها تعداد زیادی از کلمه کلیدی پول ساز تولید کرده اند.
البته اگر شما لیست بلندی از کلمات کلیدی برای خود تهیه نکرده اید ، می توانید کلمات کلید خود را تایپ کنید.
اگر قصد دارید کلمات خود را به صورت یک فایل در کیورد پلنر ارسال کنید باید از فرمت csv برای این فایل استفاده کنید.
در این فرمت اطلاعات به وسیله ویرگول از یک دیگر جدا می شوند و گوگل می تواند هر کلمه کلیدی را به صورت جداگانه شناسایی کند.
تنظیمات Targeting در اینجا مشابه گزینه شماره 1 است .
بعد از ارائه تنظیمات مورد نظر روی گزینه get estimates کلیک کنید تا تخمین گوگل از کلمات کلیدی خود را دریافت کنید.
شما در این ابزار سئو گزینه های زیادی برای ارزیابی در اختیار دارید تا با استفاده از آنها متوجه شوید که کلمات کلیدی شما تا چه میزان کلیک ورودی برای شما به همراه داشته ،و یا چه تاثیری بر روی تبلیغات شما خواهند گذاشت.
همچنین می توانید برای این کلمات کلیدی بودجه روزانه (budget) و نرخ کلیک (cpc) تعیین کنید.
این تنظیمات بیشتر برای کسانی که قصد فعال سازی تبلیغ در گوگل یا فیسبوک دارند مناسب است.
اما افرادی که به دنبال بهبود سئو سایت خود هستند نیز می توانند میزان کلیک برای کلمات کلیدی مورد نظر خود را همراه با آمارهای کاربردی دیگر دریافت کنند.
گزینه سوم کیورد پلنر یک ابزار کوچک اما کاربردی است و می تواند به شما کمک کند که زمان جستجوی خود را تا حد زیادی کاهش دهید.
ابزار Multiply Keyword Lists به شما اجازه می دهد تا 3 لیست مختلف از کلمات کلیدی مرتبط ایجاد کنید.
البته در حالت عادی فقط دو لیست در این قسمت نمایش داده می شود و برای مشاهده لیست سوم باید بر روی علامت بزرگ X در پایین لیست دوم کلیک کنید.
نحوه کار این لیست به این صورت است که شما در لیست اول تعدادی کلمه کلیدی مرتبط با هم، که به عنوان اولین کلمه در عبارت کلیدی پیشنهادی محسوب می شود، قرار دهید.
برای مثال ما در اینجا اسامی ایالت های آمریکا را نوشته ایم:
در لیست دوم هم حوزه فعالیت یک وب سایت اینترنتی را در نظر گرفته ایم،که این وب سایت در حوزه “سئو” فعالیت می کند.
سپس بر روی گزینه get estimates کلیک می کنیم.
همانطور که مشاهده می کنید گوگل با استفاده از کلمات دو لیست ما کلمات کلیدی جدید ایجاد کرده و اطلاعات کامل هر یک را به ما نشان می دهد.
استفاده از این گزینه در کیورد پلنر می تواند کمک زیادی برای صرفه جویی در وقت و ترکیب کلمات کلیدی مختلف کند.
گوگل کیورد پلنر بهترین و پرکاربرد ترین ابزار تولید و بررسی کلمات کلیدی است و فرقی نمی کند که شما قصد تبلیغ داشته باشید یا بهبود سئو سایت، در هر صورت برای بازاریابی حرفه ای کلمات کلیدی باید از این ابزار قدرتمند استفاده کنید.
این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات : 0
اولین نظر را شما ثبت کنید!