سئو گوگل مپ در حقیقت تکنیک ها و اقداماتی است که سبب بهینه سازی رتبه و جایگاه نمایش نقشه ی کسب و کار شما در میان نتایج محلی مربوط به Google Maps می شود.
هنگامی که در گوگل عبارتی را جستجو می کنید، غالبا صفحه ای مشابه با تصویر زیر مشاهده می کنید:
همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، سه کسب و کار برتر مرتبط با عبارت جستجو شده توسط کاربر در local pack یا به اصطلاح باکس جستجوی محلی گوگل نمایش داده شده است.
معمولا برای هر کلیدواژه چندین نقشه در گوگل ثبت شده است و تنها 3 مورد از این نقشه ها در این باکس به کاربران نمایش داده می شود. قرارگیری آدرس هر کسب و کار در میان 3 نتیجه ی این باکس موضوعی است که برای بسیاری از افراد سوال و یا دغدغه است، زیرا نمایش در داخل این باکس سبب افزایش تعداد دفعات نمایش آدرس شما و همچنین افزایش ورودی های کسب و کار شما خواهد شد.
به همین دلیل در این مطلب سعی کرده ایم به بررسی تکنیک هایی برای سئو و افزایش رتبه در Google Maps بپردازیم که با انجام آن ها بتوانید احتمال نمایش آدرس خود در میان نتایج این باکس را افزایش دهید.
دلیلی که همه کسب و کارهای محلی باید به رتبه بندی در گوگل مپ اهمیت دهند واضح است، Google Maps به حضور بالقوه کسب و کارها به صورت آنلاین کمک کرده و منجر به افزایش ورودی های محلی و در نتیجه افزایش فروش محصولات و یا خدمات شما می گردد.
همه می دانند که گوگل محبوب ترین موتور جستجو در سراسر دنیاست ولی گوگل مپ چطور؟
مطالعات نشان دهنده آن است که بالغ بر 70 درصد از کاربران گوشی های هوشمند عنوان کردند که بیشتر مواقع از گوگل مپ استفاده می کنند و از آن مهم تر به صورت روزانه 3.5 میلیارد جستجو در گوگل انجام می شود و تقریبا 88 درصد این جستجوها از طریق گوشی های هوشمند انجام می شوند، جالب است بدانید بیشتر این جستجوها با هدف جستجوی محلی انجام می شوند.
از طرفی 83 درصد از کاربران آمریکایی که از فروشگاه ها خرید کردند اذعان داشتند که پیش از خرید و حتی قبل از بازدید از فروشگاه، به صورت آنلاین جستجو کرده و فعالیت آنلاین فروشگاه مذکور را بررسی می کنند.
با توجه به این اصل که بازاریابی گوگل مپ مهم ترین جنبه از سئو محلی است، پیشنهاد می شود در پروسه سئو نه تنها بر افزایش رتبه در نتایج ارگانیک گوگل بلکه در کنار آن بر بهبود رتبه و نمایش در 3 جایگاه مذکور در باکس جستجوی محلی گوگل مپ تمرکز کنید.
برای ثبت کسب و کار در نقشه گوگل دو روش وجود دارد. یکی از روش ها، ثبت کسب و کار خود از طریق Google My Business است. متاسفانه از طریق این روش ثبت کسب و کارهای ایرانی با توجه به تحریم های موجود امکان پذیر نمی باشد. روش دیگر ثبت نشانی و آدرس کسب و کار از طریق Google Maps است که این مورد را به صورت کامل در مقاله ی ثبت مکان در نقشه گوگل توضیح داده ایم.
پس از ثبت کسب و کار خود در گوگل، حالا باید به دنبال روش هایی برای بهبود رتبه در گوگل مپ و به اصطلاح سئو گوگل مپ باشیم.
گوگل مپ برای بررسی و رتبه بندی نتایج، فاکتورهای متعددی را در نظر می گیرد.
از واضح ترین فاکتورها میتوان به فاصله مکانی فرد جستجو کننده تا کسب و کار و ارتباط دسته بندی کسب و کار با عبارت جست و جو شده اشاره کرد.
همچنین در نظر داشته باشید نظرات (review) مثبت می تواند یک عامل تعیین کننده باشد.
نظرات یکی از مهم ترین مولفه ها برای رتبه بندی در گوگل مپ است ولی مزیت آن صرفا به دلیل بهینه سازی برای موتورهای جستجو و یا بالابردن رتبه در گوگل مپ نیست.
نظرات مشتریان تجربه کاربری بهتری به دیگر افراد ارائه می دهد و در حقیقت به نوعی شواهد و مدارکی از نوع فعالیت و کیفیت ارائه محصولات و یا خدمات کسب و کارها هستند. از طرفی نظرات کاربران سبب آشنایی شما با انتظارات مشتریانتان خواهد شد و می تواند منجر به افزایش کیفیت خدمات و بهبود فروش خدمات یا محصولات شما حتی قبل از برقراری ارتباط با شما گردد.
تحقیقات نشان دهنده آن است که 82 درصد از مصرف کنندگان قبل از خرید محصولی نظرات آنلاین را برای کسب و کارهای محلی مطالعه می کنند، بنابراین صاحبان کسب و کارها باید قدرت نظرات و اهمیت آن را در نظر داشته باشند.
گوگل تمایل مشتریان به خواندن نظرات حتی بیش از بازدید آن ها از فروشگاه برای اعتماد به برند را متوجه می شود و به همین دلیل نظرات (نظرات گوگل و نظرات سایت های third party) را یکی از فاکتورهای مهم در الگوریتم محلی قرار داده است.
در نظر داشته باشید فاکتور نظرات (review factor) صرفا سنجش تعداد نظرات یک کسب و کار نیست. قطعا این فاکتور قسمتی از پازل است ولی گوگل جنبه های دیگری را نیز بررسی می کند. همچون:
کسب و کارها باید به صورت مداوم مشتریان خود را تشویق به ثبت نظر در گوگل مپ کنند. همچنین پیشنهاد می شود از یک سیستمی برای بررسی منظم نظرات استفاده کنید. در نظر داشته باشید همیشه باید پاسخ نظرات را بدهید. سعی کنید در مواجه با نظرات منفی، صبور بوده و با اقدام به جلب رضایت مشتری، حرفه ای بودن کسب و کار خود را نشان دهید. بدیهی است که پاسخ های تند به نظرات منفی مشتریان تاثیر منفی در جلب مشتری جدید را خواهد داشت.
نکته دیگر این که سعی کنید به محض تحویل محصول یا گرفتن خدمات از مشتریان درخواست ثبت نظر نکنید، چرا که مشتری مذکور فرصتی برای استفاده و تحلیل محصول یا خدمات شما نداشته است. پس از چند روز که مشتری زمان کافی برای رفع نیاز خود با استفاده از محصول یا خدمات شما را داشت می توانید از او درخواست کنید تا نظرات خود را ثبت کند.
لینک ها هنوز هم یکی از بزرگترین فاکتورهای رتبه بندی در الگوریتم گوگل (هم در رتبه بندی ارگانیک و هم در گوگل مپ) هستند. در واقع، اگر می خواهید رتبه بالا در گوگل مپ دریافت کنید، در نظر داشته باشید لینک سازی محلی اهمیت به خصوصی در سئو گوگل مپ دارد.
خب همانطور که احتمالا می دانید هر لینکی که به عنوان Nofollow ثبت نشده باشد، ارزش صفحه را از سایت مبدا به سایت شما منتقل می کند که خب این امر به رتبه بندی و سئوی سایت کمک می کند. با این حال لینک های محلی اهمیت بالاتری دارند چرا که منجر به افزایش احتمال هدایت ترافیک محلی به سمت سایت شما می شوند.
یکی از بهترین روش ها برای لینک سازی محلی، ایجاد روابط در سراسر منطقه و یا محلهای نزدیک به موقعیت کسب و کارتان است (کسب و کارهای دیگری که با آن ها همکاری می کنید، سازمان ها و یا حتی شرکت هایی که فعالیتشان به کسب و کار شما شبیه و نزدیک است).
سئو داخلی سایت یک عامل در کسب رتبه بالاتر در گوگل مپ است. در دنیایی که موبایل یک فاکتور بسیار مهم است، تمامی سایت ها باید ریسپانسیو بوده و حتما SSL داشته باشند. در نظر داشته باشید غالبا افراد از طریق گوشی های هوشمند خود، کسب و کارهای محلی را جستجو می کنند بنابراین، سرعت بارگذاری بالای سایت نیز تاثیر مستقیم بر رتبه بندی دارد. چنانچه سرعت سایتتان پایین است پیشنهاد میشود حتما مقاله سرعت سایت و افزایش آن در 11 گام سریع را مطالعه کنید.
در نظر داشته باشید محتوای صفحات فرود که در گوگل مپ آن را ثبت کرده اید باید معتبر بوده و حداقل 1000 کلمه و دارای تصاویر با کیفیت باشد. همچنین صفحه مذکور حداقل یک لینک خارجی به یک وب سایت معتبر و لینک های داخلی متناسب با متن داشته باشد. توجه داشته باشید لینک ها باید دقیق مرتبط با کلیدواژه هایی باشد که تصمیم دارید در هنگام جستجوی آن ها در رتبه های بالای نقشه گوگل به نمایش دربیایید.
سیگنال های شبکه های اجتماعی در کسب رتبه بالا در گوگل مپ و همچنین نتایج ارگانیک جستجوی گوگل اهمیت بسزایی دارد. سیگنال های شبکه های اجتماعی از دید موتورهای جستجو همان میزان به اشتراک گذاشتن سایت، تعداد لایک ها و ظاهر کلی سایت شما است. این کار را می توانید با خرید یک سرویس سیگنال های اجتماعی و یا با تبلیغات با لینک شرکت خود در شبکه های اجتماعی به دست آورید. در نظر داشته باشید استفاده از سیگنال های اجتماعی منجر به افزایش ترافیک محلی شده که یکی از فاکتورهای رتبه بندی است.
تا به این جا در ارتباط با اهمیت بهینه سازی نقشه در گوگل مپ توضیح دادیم. در هنگام ثبت کسب و کار خود در گوگل مپ می توانید از چک لیست زیر برای بهینه سازی گوگل مپ برای جستجو های مرتبط استفاده کنید که در نهایت می تواند به بالابردن رتبه ی نقشه ی کسب و کار شما در گوگل مپ منجر شود:
سخن نهایی
اگر چه پروسه سئوی گوگل مپ کار ساده ای به نظر می رسد ولی گاهی یک بی دقتی کوچک شما را از رقابت خارج می کند. در نظر داشته باشید همیشه اطلاعاتخود را به روز کرده و به صورت مرتب بهینه سازی گوگل مپ را اجرا کنید، سعی کنید با ارائه خدمات و محصولات خوب، نظرات و بازخوردهای مثبتی از مشتریان خود دریافت کنید. اگر در مرحله ای از کار خود به انجام و یا عدم انجام کاری شک کردید، همیشه کاری را انتخاب کنید که به نفع مشتری باشد، در نظر داشته باشید، مشتری همیشه باید اولویت هر کسب و کاری باشد.
سوال یا ابهامات خود در مورد سئو گوگل مپ را می توانید در ادامه همین پست قرار دهید. موفق باشید.
این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
امتیاز 4 / 5. تعداد نظرات : 21
اولین نظر را شما ثبت کنید!