اخیراً گوگل آپدیت جدیدی را در رابطه با ریچ ریزالت Review ارائه داد که هدف از آن بهبود نمایش و صحت ریچ ریزالت های Review برای کاربران و شناسایی موارد نامرتبط و اعمال محدودیت برای نمایش آن ها می باشد. به علاوه ارائه ویژگی نام (name property) برای این ریچ ریزالت ها الزامی شده است.
نمایش ستاره ها در گوگل برای سایت شما هم غیرفعال شده است؟ در صورتیکه نتایج گوگل را با دقت بیشتری مشاهده کنید، متوجه خواهید شد ستاره هایی که در زیر آدرس سایت ها نمایش داده می شود برای بسیاری از سایت ها حذف شده است و نمایش ندارد. دلیل این مشکل، آپدیت و تغییراتی است که گوگل در مورد Reviews Rich Results و نحوه نمایش این قابلیت انجام داد.
در ادامه مطلب به بررسی این آپدیت پرداخته ایم.
Rich Results به نتایجی گفته می شود که در موتورجستجوی گوگل به نمایش در می آیند و حاوی اطلاعاتی مفید برای کاربران می باشند. ربات های گوگل این اطلاعات را از طریق کدهای اسکیمای موجود در سایت و محتوای سایت دریافت می کنند و مطابق با جستجوی کاربر آن ها را در میان نتایج موتور جستجوی گوگل نمایش می دهند.
برای نمایش سایت شما در میان نتایج ریچ ریزالت گوگل می توانید به سایت schema.org مراجعه و مطابق با دستورالعمل های موجود در این سایت، از اسکیماها (schemas) و داده های ساختاریافته (structured data) مرتبط در سایت خود استفاده کنید.
ریچ ریزالت به طور کلی شامل اطلاعاتی مانند تعداد آراء بازدیدکنندگان از یک مطلب، اطلاعات بیشتر راجع به فیلم ها، کتاب ها، موزیک ها، سوال و جواب کاربران، رویدادها، کسب و کارهای محلی، آدرس شبکه های اجتماعی، اطلاعات شرکت و … می باشد.
ریچ اسنیپت ها در واقع اطلاعات تکمیلی هستند که در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می شوند و شامل اطلاعاتی مانند امتیاز کاربران به کالا یا محصول، قیمت کالا، مشخصات فنی کالا و موجود یا عدم موجودی محصول در انبار است.
Knowledge Graph که به آن Knowledge Panel هم گفته می شود به باکس اطلاعاتی گفته می شود که اطلاعات آن توسط الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل در سایت ها شناسایی شده و در کنار نتایج جستجو نمایش داده می شود. گراف دانش (Knowledge Graph) شامل اطلاعات افراد و شخصیت های شناخته شده، اطلاعات کشورها، شرکت ها و موارد مختلف دیگر می باشد.
ریچ کاردها نتایجی هستند که در موتورجستجوی گوگل به صورت کارت نمایش داده می شوند و شامل مواردی مانند اطلاعات افراد و شخصیت های مهم، دستور پخت غذا، مکانها، کتاب ها و موارد متعدد دیگر هستند. گوگل این اطلاعات را از طریق اطلاعات ساختار یافته (structured data) به دست می آورد.
این نوع از ریچ ریزالت در واقع شامل پاسخ هایی هست که در نتایج گوگل نمایش داده می شوند و به نوعی پاسخ به سوال یا عبارت جستجو شده توسط کاربر هست. بر خلاف موارد قبلی، گوگل این اطلاعات را از داده های ساختار یافته دریافت نکرده و آن ها را از میان محتوای سایت شما برداشت می کند و به کاربر نمایش می دهد.
اگرچه گوگل اعلام کرده است که استفاده از ریچ ریزالت ها در سایت بر روی سئوی سایت به صورت مستقیم تأثیری ندارد. در ویدئویی، مت کاتس (مدیر سابق تیم ضد اسپم گوگل) به بررسی بررسی تأثیر استفاده از نشانه گذاری اسکیما بر روی رتبه سایت پرداخته است که می توانید در این لینک آن را مشاهده کنید.
اما در صورتیکه سایت شما در میان ریچ ریزالت های گوگل نمایش داده شود، در دراز مدت متوجه تأثیر مثبت آن بر روی افزایش نرخ کلیک سایت خود خواهید شد. زیرا این قابلیت تا حد بسیار مناسبی توجه کاربر را در میان نتایج گوگل به سمت سایت شما جذب خواهد کرد و نوعی می توان گفت که تأثیر آن بر روی سئوی سایت به صورت غیرمستقیم می باشد.
این نوع از ریچ ریزالت در واقع همان ستاره هایی هستند که در میان نتایج گوگل و گراف دانش نمایش داده می شوند (از نوع Rich snippet) و بیانگر تعداد رأی هایی هستند که توسط کاربران به یک مطلب یا محصول موجود در سایت شما داده شده اند.
در تاریخ 16 سپتامبر 2019 گوگل در اطلاعیه ای اعلام کرد که نمایش results reviews محدود خواهد شد. این بدان معناست هر Review خارج از چهارچوب این محدودیت دیگر نمایش نخواهد داشت.
دلیل این موضوع را می توان سوءاستفاده برخی وبمستران در به کارگیری از این قابلیت عنوان کرد چون بسیاری از این افراد از آراء تقلبی و جعلی در سایت خود استفاده می کردند.
به طور کلی گوگل اعلام کرده است که Reviewهایی که توسط مدیران سایت ها ایجاد شده باشد در میان نتایج گوگل نمایش نخواهد داشت.
طبق اعلام گوگل، از این تاریخ به بعد اسکیما های مجاز به شرح زیر می باشند.
نظرات self-serving در حقیقت نظراتی هستند که توسط مدیر سایت و به صورت جعلی در سایت قرار داده می شوند. طی این اعلامیه گوگل دیگر این نوع از نظرات را نمایش نخواهد داد.
شاید بزرگترین تغییر در ریچ ریزالت به واسطه این آپدیت گوگل، الزام ارائه نام در feature snippet می باشد.
صاحبان سایتی که از پلاگین های اسکیما استراکچر دیتا استفاده میکند همچون پلاگین های Reviews وردپرس، می باست پلاگین مورد استفاده ی خود را برای ارائه و یا عدم ارائه نام بررسی کنند.
چنانچه ویژگی نام در پلاگین هایشان وجود ندارد شاید با اپدیت جدید پلاگین، به آن اضافه گردد.
در غیر این صورت شاید در آپدیت های آینده ، این تغییر اعمال گردد. برای اطلاع از زمان دقیق آپدیت نیز میتوانید به سازنده ی پلاگین ایمیل ارسال کرده و در ارتباط با اهمیت وجود ویژگی نام و آپدیت جدید پلاگین پرس و جو نمایید.
گوگل در این اطلاعیه خود اعلام نکرده است که در صورت عدم وجود name property، استارکچر دیتا حذف میگردد و تنها اعلام کرده است که وجود آن الزامی است.
“با آپدیت جدید، اکنون وجود ویژگی نام الزامی است.”
این آپدیت مهمی برای صاحبان سایتی که از استارکچر دیتا استفاده میکنند می باشد. جهت نمایش ریچ ریزالت برای استارکچر دیتای خود از بروز بودن استراکچر دیتای خود اطمینان حاصل نمایید.
با توجه به اینکه امکان کنترل نظرات با استفاده از افزونه ها وجود دارد، به احتمال فراوان و در صورت تشخیص گوگل، نظرات ستاره ای برای سایت شما در نتایج گوگل حذف خواهد شد.
خیر، الزامی برای این کار وجود ندارد و تنها گوگل ستاره ها را در نتایج خود برای سایت شما نمایش نمی دهد اما در صورتیکه نمایش دادن ستاره ها برای شما اهمیت دارد، می بایست مطابق با آپدیت گوگل از آن ها در سایت خود استفاده کنید.
خیر. اگرچه برای گوگل اهمیت دارد که شما مطابق با قوانینش این قابلیت را در سایت خود ایجاد کرده باشید تا آن را در میان نتایج خود نمایش دهد.
بله این آپدیت در مورد اسکیماهای Review و AggregateRating می باشد.
گوگل در حال بررسی این موضوع است و ممکن است در آینده بتوانید رقبای خود که به دنبال فریب گوگل هستند را گزارش دهید. طبق اعلام گوگل، این آپدیت به مرور در حال بررسی تمامی سایت ها است و ممکن است شما هنوز ستاره ها و نظرات self-serving را برای یک سایت خاص در گوگل مشاهده کنید اما در آینده و با بررسی آن سایت توسط ربات های گوگل، این قابلیت برای آن سایت نیز خذف شود.
اطلاعیه گوگل در این مورد را می توانید در لینک زیر مطالعه کنید:
Making Review Rich Results more helpful
منبع : searchenginejournal
این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
امتیاز 3.3 / 5. تعداد نظرات : 3
اولین نظر را شما ثبت کنید!