بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ، نوعی از بازاریابی است که در آن از کمترین هزینه، بیشترین استفاده ممکن را میبریم.
Guerrilla marketing یکی از روش های بازاریابی مدرن بوده که در تقابل با بازاریابی سنتی و نیازمند صرف حداکثر توان و انرژی است.
شاید مدیران استارت آپ ها و کسب و کارهای کوچک را دیده باشید که استارت کار خود را با یک یا دو نیروی متخصص و پر انرژی و با حداقل تجهیزات و امکانات زده اند.
این نوع مدیران پارتیزانی، از روش بازاریابی چریکی در کار خود استفاده کرده و خود نیز به جای نشستن بر روی صندلی مدیریت، همپای نیروهای خود در جهت پیشبرد کار تلاش میکنند.
دنیای هوشمند و پیشرفته امروز روش های سنتی بازاریابی را نمیپذیرد، چرا که مشتریان و مصرف کنندگان نیز با هوش و دقت بالاتری انتخاب و خرید میکنند.
اگر میخواهید در چند دقیقه از صفر تا صد بازاریابی چریکی و مدیریت پارتیزانی کسب و کار را بدانید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
Guerrilla در لغت به معنای چریک ، پارتیزان یا جنگجویی غیر نظامی است.
Guerrilla در واقع عضوی از یک تیم کوچک است که به صورت مستقل به مبارزه ناعادلانه (Guerrilla warfare) با گروه های بزرگتر میروند.
به دلیل شباهت این لغت به کلمه gorilla، که به معنای گوریل است، بازاریابی چریکی و نمونه های آن نیز معمولا با نماد گوریل شناخته میشود.
کتاب جنگ چریکی، روایت کننده بخشی از زندگانی ارنستو چه گوارا درباره نبرد چریکی او در انقلاب کوبا میباشد.
این کتاب به قلم Che Guevara بوده و یکی از معروف ترین کتاب ها در زمینه guerrilla warfare میباشد. کتاب نبرد چریکی چه گوارا در سال 1961 منتشر شد.
ماهیت مارکتینگ چریکی نیز مانند یک جنگ پارتیزانی است. تاکتیک هایی غافلگیرانه مانند کمین (ambush)، خرابکاری و حمله، و یا تعاملات غیر متعارف و خلاقانه دیگر در این نوع مارکتینگ و نبرد ها مورد استفاده قرار میگیرند.
به همین جهت، خواندن این کتاب میتواند به درک درست تر شما از روش های مختلف و انواع تاکتیک های guerrilla در مارکتینگ کمک کند.
تبلیغات و فعالیت های بازاریابی چریکی یا پارتیزانی دارای انواع مختلفی میباشد که بنا به نوع کمپین و کسب و کار و اهداف آن و نیز موقعیت رقبا و اجتماع میتوان از یک یا چند نوع از گوریلا مارکتینگ به طور همزمان استفاده کرد.
انواع مختلف guerrilla marketing به این صورت است:
قرار دادن تبلیغات در محیط ها و یا اشیائی که معمولاً از آنها برای تبلیغات استفاده نمیشود تبلیغات پارتیزانی محیطی را شکل میدهد. در این روش مشتریان بالقوه به یکباره غافلگیر شده و متوجه حضور برند ما میشوند و این تصویر غیر متعارف میتواند مدتها در ذهن آنها باقی بماند.
به جای تبلیغات وسیع ، مقیاس تبلیغات را کوچکتر کرده و به طور تمرکزی برای افراد خاص تبلیغ میکنیم تا آنها اطلاعات ما را به دیگران نیز بدهند.
وایرال کردن اطلاعات ارگانیک و واقعی (یا اصطلاحا دهان پر کن) از محصول یا خدمات خود ، در شبکه های اجتماعی با استفاده از meme ها و پست ها، اشتراک گذاری ، لایک و کامنت و …
حضور تمام و کمال در همه پلت فرم هایی که کاربران میتوانند از طریق آنها با ما در ارتباط باشند و فعالیت مداوم در آنها به طوری که مشتریان ما را همواره آماده خدمات رسانی بدانند.
نصب تعداد زیادی از پوستر ها و بنرهای تبلیغاتی در مکان های متعدد پرتردد شهر برای جلب توجه تعداد زیادی از افراد در این نوع از بازاریابی gorilla کاربرد زیادی دارد.
یکی از متداول ترین روش های گوریلا مارکتینگ در ژاپن، که با چاپ تبلیغات بر روی یک محصول مانند دستمال کاغذی جیبی، مشتری را به نگهداری آن تبلیغ و مشاهده مکرر آن تشویق میکند. این روش روی هر محصول نگه داشتنی میتواند انجام گیرد.
در این روش از بازاریابی چریکی، کاربر نباید متوجه شود که مورد هدف مارکتینگ واقع شده است و فعالیت های تبلیغاتی باید کاملا مخفیانه انجام گیرند.
هدف این نوع از بازاریابی پارتیزانی ایجاد زمزمه ها در بین مردم و توسعه برندینگ با استفاده از مشتریان رضایتمند است.
روشی که در آن اسپانسرها و حامیان یک مجموعه مخفی میشوند تا موفقیت های سریع و بزرگ یک مجموعه کوچک، طبیعی و مردمی به نظر برسد.
روشهایی که در آن از موضوعات مورد علاقه مشتریان و کاربران برای ایجاد احساس و تجربه خوب از برند استفاده میشود.
برای مثال درباره نکته های زندگی یا موضوعات روزمره ای که کاربران ما با آنها روبرو میشوند مطالبی را در مدیاهای مختلف منتشر میکنیم تا نام ما دهان به دهان بین مشتریان بچرخد. استفاده از این روش نیازمند خلاقیت و تخیل بالا میباشد.
مشارکت دادن مشتریان برای تجربه استفاده از محصولات ما در یک ایونت و یا استفاده از ابزارهای هیجان انگیز مختلف و بازی ها در نمایشگاه ها. به این ترتیب و با شکل گیری یک ارتباط مستقیم، مشتریان یک تجربه جالب از برند ما کسب کرده و حتی آن را به روش های مختلف با دیگران به اشتراک میگذارند.
برای استارت آپ ها و کسب و کارهای نوپا، طراحی، ایجاد و مدیریت یک کمپین چریکی در ایران کاری آسان و البته عاقلانه میتواند باشد.
با وجود فضای رقابتی و البته محدودیت ها و تحریم ها و مشکلات اقتصادی که کسب و کارها با آنها دست و پنجه نرم میکنند، کم کردن هزینه های مارکتینگ امری منطقی و درست به نظر میرسد.
همچنین با توجه به اینکه هنوز درصد زیادی از بازار کار ایران با روش های سنتی عمل میکند و از روش های جدید و مدرن و متفاوت مانند guerrilla marketing استفاده نمیکنند رقابت زیادی در این نوع از بازاریابی پارتیزانی وجود ندارد.
همچنین ذهن مردم ایران آمادگی و نیاز بالایی برای غافلگیر شدن و دیدن منظره های جالب و جذاب دارد، که میتوان از این نیاز به شادی و خوشحالی در جهت مثبت بهره گرفت.
نمونه هایی از گوریلا مارکتینگ و بازاریابی چریکی در ایران را میتوان در بین برندهای خلاقی مانند شرکت آب و فاضلاب، گلرنگ، علی بابا ، بانک ملت و … مشاهده کرد.
انواع تبلیغات پارتیزانی در ایران روی بیلبوردها، اتوبوس ها و متروها، دیوارها و ساختمان ها و … انجام گرفته که البته نیاز به کسب مجوز از شهرداری و مراجع زیربط دیگر دارند.
پیشتر دیدیم که وایرال هایی مانند بایا و عالیس نیز با استفاده از استراتژی وایرال مارکتینگ در گوریلا مارکتینگ توانستند برند خود را قویتر کنند.
بازاریابی چریکی زمانی غیر قانونی است که از منابع یا املاک مادی و معنوی دیگران بدون کسب مجوز از آنها در تبلیغات خود استفاده نماید.
همچنین سو استفاده یا تخریب نام برند های دیگر نیز باعث غیر قانونی شدن این نوع از مارکتینگ های پارتیزانی میشود.
منبع: en.wikipedia.org / investopedia.com / creativeguerrillamarketing.com
این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 1
اولین نظر را شما ثبت کنید!