آموزش ارتقا رتبه سایت در کشورهای خارجی
ژوئن 7, 2021
تراکم کلمه کلیدی
چگالی کلمه کلیدی در تولید محتوا
ژوئن 14, 2021
اخطار آدرس تغییر داده شده در سایت

روش انتقال رتبه های سئوی یک صفحه به صفحه دیگر

میدانیم که صفحات ارزشمند وب دارای اعتبارات و رتبه هایی هستند که گوگل برای آنها در نظر گرفته است. این رتبه های صفحه که اصطلاحا به عنوان قدرت صفحات وب نیز شناخته میشوند، تعیین کننده نحوه نمایش آن برای کاربران است.

به همین علت برای ما مطلوب است که تحت هر شرایطی این سیگنال ها را حفظ کرده و آنها را بهبود و ارتقا دهیم.

ریدایرکت

اعتبارات صفحات به آدرس آنها یعنی URL صفحه تعلق دارند و در حالت کلی نمیتوان به صورت دستی و دلخواه رتبه های صفحات را تغییر داد.

با این حال گاهی نیاز داریم تا این سیگنال ها را به طور کامل به یک آدرس دیگر انتقال دهیم.

در این صورت چه کاری باید انجام دهیم تا رتبه های صفحه ما دچار افت نشوند ؟

روش های اصولی و استاندارد انتقال رتبه های صفحات به آدرس های جدید را با توجه به اظهارات گوگل در ادامه بررسی میکنیم.

تغییر آدرس صفحات سایت

چرا باید آدرس صفحات را تغییر دهیم؟

در پاسخ به این سوال که “در چه زمان هایی نیاز داریم تا آدرس یک صفحه از سایت را تغییر بدهیم؟” باید بگوییم که موارد متداول زیادی ما را ملزوم به تغییر ادرس url صفحات سایت میکند.

چند مورد از مهمترین علل تغییر نامک یا url سایت را در ادامه مشاهده میکنید:

  • اصلاح اشتباهات تایپی یا به روز رسانی کلمات موجود در url صفحه ( مثلا تغییر کلمه Google AdWords به Google Ads در تبلیغات گوگل )
  • تغییر صفحات سایت به علت تغییر CMS سایت ( سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس یا جوملا )
  • تغییر در معماری صفحات سایت
  • تبدیل کردن آدرس های داینامیک به url های استاتیک
  • انتقال سایت به یک دامنه دیگر
  • تغییر نوع آدرس دهی صفحات ( مثلا از حالت ساب دامین به زیر دسته )
  • دلایل متفاوت دیگر…
مطلب مرتبط  آموزش گوگل کیورد پلنر - Google Keyword Planner

چگونه در زمان تغییر آدرس  url، رتبه های صفحه را حفظ کنیم؟

ما با استفاده از چند روش اصولی و استاندارد میتوانیم تمام قدرت و اعتبار صفحه های سایت خود را به صفحه جدید منتقل کنیم.

این روش ها توسط میلیون ها سئوکار و طراح سایت استفاده و آزمایش شده و کارآیی آنها از طرف مسئولان و کارشناسان گوگل تایید شده اند.

در ادامه به توضیح و تشریح این روش ها و کاربرد آنها میپردازیم .

در انتهای مطلب نیز بهترین و مطمئن ترین روش برای جلوگیری از افت رتبه های سئو صفحات در زمان تغییر URL را به شما معرفی میکنیم تا با خیال آسوده آدرس دهی صفحات خود را بهینه کنید.

ریدایرکت 301

روش انتقال رتبه یک صفحه به صفحه دیگر

  1. معروف ترین و متداول ترین راهی که تمام اعتبارات و رتبه های صفحه را به آدرس دیگر انتقال و ارجاع میدهد، ریدایرکت کردن است.
    ریدایرکت کردن صفحه قدیمی (ریدایرکت 301 ) بر روی صفحه جدید میتواند تضمین کند که هیچکس ، حتی کاربران یا ربات های گوگل قادر به دیدن صفحه قدیمی نبوده و صفحه جدید به جای url قبلی برای آنها بالا می آید.
    در این حالت اگر محتوای صفحه را نیز اپدیت و ویرایش کنید، باز هم صفحه جدید به عنوان صفحه اصلی به گوگل معرفی شده و رتبه های آدرس قدیمی به URL جدید انتقال پیدا میکند.
  2. استفاده از متا تگ CANONICAL میتواند یکی از کارهای دیگری باشد که در زمان تغییر url صفحه از آن استفاده میکنیم.
    این تگ نشان دهنده صفحه اصلی بین چند صفحه duplicate و مشابه است.
    با استفاده از این تگ ما به گوگل نشان میدهیم که صفحه اصلی مورد نظر ما کدام است و بایستی اعتبارات همه صفحات مشابه را به کدام صفحه انتقال دهد.
  3. انتقال اطلاعات صفحه به طور کاملا مشابه به آدرس جدید. با این کار گوگل با دو صفحه کاملا مشابه روبرو میشود که دارای آدرس های متفاوتی هستند.
    در این موارد گوگل تشخیص می دهد که آدرس صفحه تغییر کرده است و محتوا ثابت مانده است و صفحه با آدرس جدید را به عنوان کنونیکال در نظر میگیرد.
    به همین ترتیب رتبه های سرچ و سئو صفحه قبل به صفحه جدید منتقل میشود. امااین پروسه ممکن است هفته ها طول بکشد و در این فاصله رتبه های سایت دچار افت یا تغییر شوند. همچنین در سرچ کنسول گوگل نیز با coverage Errors مواجه خواهیم شد که بیانگر وجود محتوای تکراری یا duplicate content هستند.
مطلب مرتبط  توضیح جان مولر درباره ی محل قراردهی JSON-LD structured data

انتقال url های قدیمی به صفحه جدید

بهترین روش برای انتقال رتبه های صفحه به URL جدید

تمامی موارد بالا میتواند برای انتقال رتبه های صفحه استفاده شوند اما مطمئن ترین روش بر اساس تجربیات کارشناسان سئو، روش ریدایرکت صفحه میباشد.

با وجود اینکه ممکن است گوگل تشخیص دهد که آدرس جدید شما باید به عنوان آدرس اصلی صفحه در نظر گرفته شود، باز هم نباید وجود محتوای تکراری را در سایت خود نادیده بگیرید و باید خود نیز دست به کار شوید و آدرس جدید را به گوگل اعلام کنید.

*توجه کنید که در لیست بالا مورد سوم تنها در زمان تغییر ادرس صفحات در داخل سایت کاربرد دارد و نمیتوانید در زمان تغییر دامنه روی انتقال رتبه اتوماتیک توسط گوگل حسابی باز کنید.

سخن آخر

در هفته گذشته ( June 2, 2021) آپدیتی جدید و عظیم را در الگوریتم گوگل مشاهده کردیم که فاز دوم این الگوریتم جدید گوگل در ماه آینده به مرحله اجرا خواهد رسید.

الگوریتم های گوگل همواره در حال تغییر هستند و همانطور که استفاده از گواهی امنیت SSL برای سایت ها الزامی و واجب شد ، در آینده استفاده از تگ کنونیکال و مدیریت و کاهش صفحات تکراری سایت نیز به عنوان واجبات سئو سایت در نظر گرفته خواهند شد.

پس بهتر است تا از امروز به فکر فردای وب سایت خود باشید و کمی زمان برای مدیریت این صفحات بگذارید.

امیدوارم این مطلب مورد پسند شما مخاطبان گرامی واقع شده باشد.

منتظر مقالات بعدی ما در برتینا باشید…

تبلیغ در گوگل برتینا

3 دیدگاه

  1. مطلب عالی بود و موفق باشیدو خسته نباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *