اینستاگرام به عنوان یکی از بزرگترین و پرکاربردترین پلت فرم های شبکه اجتماعی، امروزه مورد توجه اکثریت افراد جامعه و کسب و کارهای آنلاین میباشد. به همین علت دانستن نحوه عملکرد الگوریتم های اینستاگرام میتواند کمک بزرگی برای فعالان این social media باشد.
آگاهی از نحوه رتبه دهی اینستاگرام به محتوا در بخش های مختلف آن، میتواند ما را در بهینه سازی محتوا و پیج اینستاگرام مان یادی کند.
در این مطلب قصد داریم تا برخی از قوانین و الگوریتم های رتبه بندی در اینستاگرام را با توجه به اظهارات مدیرعامل اینستاگرام برای شما شرح دهیم.
با ما همراه باشید…
کسب رتبه یا همان بالا آمدن مطالب در اینستاگرام کاربران و نمایش آن برای آنها میتواند تاثیر زیادی بر روی پیج شما ایجاد کند.
برای این کار نیاز دارید تا بدانید که الگوریتم های فعلی اینستاگرام در هر بخش از این برنامه چگونه محتوا را رتبه بندی میکنند.
این کار تقریباً مشابه با روند سئوی سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل میباشد.
بخش های مختلف اینستاگرام برای نمایش محتوا شامل قسمت های زیر هستند:
در ادامه این مطلب درباره مفهوم Shadow ban و تئوری هایی که درباره آن وجود دارد نیز توضیح میدهیم. برای اینکه بدانید Shadowbaned شده اید یا خیر ادامه مطلب را مطالعه کنید.
طبق گفته های مسئولان اینستاگرام، هیچ یک از الگوریتم های اینستاگرام نمیتواند همه محتواها را رتبه بندی کند. به این صورت که هر الگوریتم محتواهای مرتبط با بخش خود را رتبه بندی میکند.
هر بخش از اپلیکیشن اینستاگرام مانند feed ، explore ، reel و یا story ، الگوریتم های مخصوص به خود را دارند.
محتوای هر کدام از این قسمت های مختلف اینستاگرام نیز بر اساس نیاز کاربران در هر بخش، رتبه بندی میشوند.
الگوریتم های استوری و پست های فید اینستاگرام، محتوای جدیدی (شامل پست و استوری) که اخیرا توسط فالو شوندگان یک فرد منتشر شده اند را رتبه بندی میکنند.
هزاران سیگنال و پارامتر مختلف برای تعیین رتبه محتواها و مرتب کردن نحوه نمایش آنها توسط این الگوریتم ها در نظر گرفته میشود.
مهمترین سیگنال ها و فاکتوها در رتبه بندی پست ها و استوری های اینستاگرام:
با استفاده از این پارامترها الگوریتم های اینستاگرام پیش بینی میکنند که آیا یک کاربر با یک پست یا استوری تعامل برقرار خواهد کرد یا خیر.
به این ترتیب هرچه احتمال تعامل و Engagement کاربر با پستی بیشتر باشد، آن پست رتبه بالاتری را برای نمایش به آن کاربر کسب خواهد کرد.
برای پست های نمایش داده شده در قسمت feed اینستاگرام، الگوریتم رتبه بندی میزان احتمالات زیر را در نظر میگیرد:
برخی موارد این الگوریتم ها برای رتبه بندی پست ها موارد دیگری را نیز در نظر میگیرند. برای مثال فید اینستاگرام (یا همان قسمت خانه در برنامه) ، چندین پست از یک منتشر کننده را پشت سر هم به یک کاربر نشان نمیدهد.
الگوریتم explore اینستاگرام محتواهای اکانت هایی که کاربر آنها را follow یا دنبال نکرده است را ، در یک خوراک یا فید جداگانه رتبه بندی کرده و به کاربر نمایش میدهد.
این الگوریتم روش مشابهی با الگوریتم فید اصلی اینستا داشته و با استفاده از سیگنال هایی از رفتار گذشته کاربر؛ مانند لایک ها ، سیو ها ، و کامنت های او در پست های دیگر؛ رتبه بندی را انجام میدهد.
اما الگوریتم اکسپلور چگونه محتواهای مناسب را برای نمایش به کاربران پیدا میکنند؟
الگوریتم explore اینستاگرام لزوما متوجه محتوای هر پستی که به شما نشان میدهد نمیشود. با این حال محتواهایی مشابه با سلیقه شما را در قسمت اکسپلور برنامه به شما نشان میدهد.
روش کار این الگوریتم به این صورت است که از ارتباط بین اکانت ها و کاربران کمک میگیرد.
این الگوریتم اکانت هایی را که شما اخیرا چندین پست از انها را لایک کرده اید را در نظر میگیرد .
سپس کاربران دیگری که مانند شما آن پست ها را لایک کرده اند را نیز در نظر گرفته؛ و به دنبال اکانت های جدیدی که آن کاربران پست های آنها را لایک کرده اند میگردد.
پس از اینکه این پست ها توسط الگوریتم اکسپلور پیدا شدند، باید برای نمایش به کاربر رتبه بندی شوند.
این رتبه بندی بر اساس فاکتورهای مشابه با فید اصلی که در بالا برایتان شرح دادیم انجام میگیرد.
این سیگنال ها را دوباره با هم مرور میکنیم:
به این ترتیب اینستاگرام با یافتن افراد هم سلیقه شما ، پست های جدیدی را برای شما نمایش میدهد که با سلیقه و فعالیت های اخیر شما هماهنگ هستند.
نکته:
قبل از انتشار این پست ها ، اینستاگرام بررسی میکند که آیا این پست ها با قوانین نمایش پست در اکسپلور تطابق دارند یا خیر.
این قوانین بسیار خاص و یونیک هستند به طوری که ممکن است یک محتوا برای انتشار در اینستاگرام مناسب بوده ولی برای نمایش در اکسپلور مناسب نباشد.
shadow ban شدن اصطلاحی است که در اینستاگرام -و سایر اپلیکیشن ها -وجود دارد.
Shadowbanned شدن اکانت اینستاگرام تقریبا مانند پنالتی شدن وب سایت در گوگل است.
این عبارت از دو قسمت shadow به معنای سایه و ban به معنای ممنوع کردن است اشاره به این دارد که اینستاگرام کاربری را جریمه کرده و برای نمایش پست های او محدودیتی قائل شده است.
افرادی که اینستاگرام آنها را شادوبن میکند اصطلاحا مانند سایه میشوند و پست های آنها در فیدها و هشتگ ها نمایش داده نمیشود.
علت شادوبن شدن افراد در اینستاگرام میتواند رعایت نکردن و یا نقض یک یا چند مورد از قوانین اینستاگرام باشد.
اگر تعداد لایک ، کامنت ، بازدید و engagement کاربران شما به یکباره کاهش چشمگیری پیدا کرده است و تردید دارید که ” آیا shadow ban شده اید یا نه؟ “میتوانید با چک کردن سریع چند مورد از این موضوع اطمینان حاصل کنید.
یکی از ابزارهای مفید اینستاگرام تریبر است. شما میتوانید با استفاده از سایت triberr به راحتی و با یک کلیک از شادوبن بودن اکانت اینستاگرام خود مطلع شوید.
البته قبل از این کار لازم است تا در این سایت عضو شوید.
اینستاگرام پلت فرم شبکه اجتماعی ای است که قوانین خود را بسیار جدی گرفته و نقض مکرر آنها را با جریمه کردن کاربران و یا shadow ban کردن پاسخ میدهد.
برخی از قوانین جدید اینستاگرام را که میتوانند از دلایل shadow ban شدن باشند، در ادامه میبینید.
قوانین مهم اینستاگرام
برای جلوگیری از محدود شدن در اینستاگرام سعی کنید همواره تمامی قوانین بالا را رعایت کنید.
همچنین از محتوای قانونی، اصیل ، بکر و بیطرفانه استفاده کنید و برنامه اینستاگرام خود را از سایت اصلی اینستاگرام یا سایت های ارائه دهنده معتبر مانند اپ استور یا گوگل پلی استور دانلود کنید.
این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
امتیاز 3.7 / 5. تعداد نظرات : 3
اولین نظر را شما ثبت کنید!
1 دیدگاه
مطلب آموزشی بسیار عالی بود و موفق باشید و خسته نباشید