KPI (Key Performance Indicator) یا شاخص عملکرد یا شاخص عملکرد کلیدی، در واقع یک نوع سنجش عملکرد میباشد.
KPI ها میزان موفقیت یک سازمان و یا فعالیتی خاص مانند پروژه ها ، برنامه ها ، محصولات یا نوآوری های دیگر را بررسی میکند.
موفقیت در KPI ، اغلب به معنی دستیابی به اهداف عملیاتی به طور مرحله به مرحله و دوره ای میباشد.
*برای مثال رسیدن به اهدافی مانند کسب رضایت 100 درصدی مشتریان یا بی عیب اجرا شدن عملیات یا پروژه.
گاهی اوقات هم موفقیت ، به معنی حرکت و پیشرفت به سمت اهداف استراتژیک ما میباشد.
انتخاب شاخص عملکرد کلیدی برای یک مجموعه نیازمند درک درست از اهداف آن مجموعه و دغدغه های آن است.
در واقع چیزی که در KPI مهم تلقی میشود بستگی به دپارتمانی دارد که عملکرد را مورد سنجش قرار میدهد.
*برای مثال شاخص های کلیدی عملکرد در سرمایه گذاری با KPI های فروش متفاوت خواهند بود.
بهترین راه برای انتخاب مناسب ترین شاخص ها در KPI ، اعمال یک فریمورک مدیریتی مانند balanced scorecard میباشد.
KPI برای رسیدن به اهداف تجارت و کسب و کارها بسیار موثر و مفید است. زیرا اهداف ما را در اولویت کارها قرار میدهد و نحوه و میزان دستیابی به این اهداف را بررسی میکند.
هنگامی که بدانیم چه چیزی را به عنوان مهمترین کلید سنجش عملکرد خود انتخاب کرده ایم و چه چیزی در رسیدن به اهداف ما نقش اساسی دارد با تمرکز بهتری به انجام امور و فعالیت میپردازیم.
بهترین نوع نمودارها برای نمایش اطلاعات kpi ها و مقایسه آنها ، نمودارهای میله ای یا ستونی (bar charts) هستند.
این نمودارها علاوه بر نمایش میزان پیشرفت و موفقیت شاخص ها ، با نمایش مقادیر منفی میتوانند عدم موفقیت در شاخص های مختلف را به خوبی نمایش دهند.
برای اینکه همواره در حال سنجش عملکرد خود به وسیله KPI ها باشید ، بایستی چرخه زیر را بطور مداوم دنبال کنید:
مرحله 1- استراتژی خود را بچینید و اهداف و شاخص های آن را مشخص کنید.
مرحله 2- عملکرد خود را برای رسیدن به اهداف خود تنظیم و اجرایی کنید.
مرحله 3- عملکرد خود و شاخص ها را ارزیابی و بررسی کنید.
مرحله 4– در صورت موفقیت به مرحله 6 بروید و در صورت عدم موفقیت به دنبال نقاط ضعف باشید.
مرحله 5– بهینه سازی ها و تغییرات لازم را برای تحقق اهداف انجام دهید.
مرحله 6– استراتژی خود را بروز کنید و به مرحله 2 بروید.
پنج شاخص اصلی برای سنجیدن هر کسب و کار و بیزینسی به وسیله KPI ها وجود دارد که در ادامه ذکر شده اند:
1 – شاخص درآمد از هر کاربر یا RPC برای سنجش بهره وری
2 – حضور متوسط در کلاس یا ACA
3 – میزان حفظ مشتری یا CRR
4 – حاشیه سود یا PM
5 – متوسط حضور روزانه یا ADA
8 شاخص مهم و کلیدی در وب سایت ها وجود دارند که با استفاده از آنها میتوانیم به سنجش میزان پیشرفت وبسایت به سمت موفقیت و دستیابی به اهداف آن بپردازیم.
مهمترین شاخص های کلیدی وبسایت ها عبارتند از:
1 – نرخ پرش یا Bounce Rate
2 – بازدیدکنندگان منحصر بفرد سایت
3 – صفحات بازدید شده در هر سشن
4 – متوسط زمان حضور کاربر در صفحه
5 – بهترین لندینگ پیج سایت
6 – صفحه با بیشترین تعداد خروج
7 – کامل شدن اهداف یا رویدادهای خاص
8 – عبارات جستجو شده درون سایت
Kpi ها یا شاخص های کلیدی عملکرد انواع مختلفی دارند. این شاخص ها در سنجش عملکرد کسب و کار ها اندازه گیری و مقایسه میشوند. در ادامه 11 نوع مختلف شاخص عملکرد را شرح میدهیم:
این شاخص ها مستقیم ترین نوع شاخص های kpi هستند که با یک عدد یا اندازه مشخص میشوند. شاخص هایی مانند پول، زمان یا وزن.
شاخص های کمی دو نوع هستند:
این شاخص های کمی میتوانند هر عددی (حتی به صورت اعشار )را درون یک بازه عددی شامل شوند.
این شاخص های کمی شامل چیزهایی مانند تصادفات، شکایات یا مقیاس های رتبه بندی میباشند.
شاخص های کیفی با اعداد و ارقام مشخص نمیشوند و مشخص کننده کیفیت اجرای یک عملکرد یا ماهیت یک فرآیند یا تصمیم میباشند.
نمونه رایجی از این نوع شاخص های کیفی در سازمان ها ، شاخص رضایت مندی کارکنان یا مشتریان است.
برخلاف اندیکاتورهای کمی، داده ها و شاخص های کیفی بیشتر بر چگونگی انجام کارها تاکید دارد تا انجام شدن یا نشدن آنها.
از شاخص های پیشرو برای پیش بینی نتیجه تغییرات فرآیند و ماندگاری تاثیر داده های بلند مدت استفاده میشود.
شاخص های پیشرو ممکن است به تنهایی تحقق اهداف یک مجموعه را تضمین یا رد نکنند اما میتوانند به سنجش عملکرد کلی مجموعه کمک بسیاری بکنند.
از این نوع شاخص ها در اندازه گیری میزان موفقیت پس از پایان یافتن یک دوره زمانی استفاده میشود. با این کار میتوان موفقیت یا شکست را در این دوره زمانی محاسبه کرد.
برای مثال تعداد کل تماس های ورودی در بازه زمانی خاص یا تعداد کل حوادث و اتفاقات در دوره ای مشخص میتواند در دسته شاخص های عقب افتاده قرار بگیرند.
این شاخص ها در تاریخ های خاص محاسبه شده و برای تصمیم گیری درباره اثربخشی یک روند در کسب و کار مورد استفاده قرار میگیرند.
از این شاخص ها برای سنجش میزان منابع مصرفی در یک فرایند استفاده میشود؛ مانند پول، زمان کارکنان یا تجهیزات .
این نوع شاخص ها در سنجش عملکرد و موفقیت پروژه های بزرگ با بخش های متحرک بسیار کاربردی و حیاتی میباشند.
از این نوع شاخص ها برای سنجش کارایی یک فرآیند یا سهولت بیشتر در تشخیص تغییرات مفید استفاده میشود.
تیکت های پشتیبانی کاربران را میتوان نمونه رایجی از این شاخص های فرآیند معرفی نمود.
شاخص هایی مانند تیکت های باز شده ، تیکت های پاسخ داده شده و .. میتوانند به سنجش میزان موفقیت فرآیند پشتیبانی در مجموعه ها کمک نمایند.
همچنین اگر تغییری در روند پشتیبانی و رسیدگی به تیکت های مشتریان ایجاد شود میتوان موفقیت آمیز بودن این تغییرات را با استفاده از این شاخص های فرآیند بررسی کرد.
از شاخص های خروجی برای سنجش میزان موفقیت یک فرآیند استفاده میشود .
این نوع شاخص ها خروجی های فرآیند و دستاوردهای آن را مورد بررسی و سنجش قرار میدهند. مانند میزان درآمد یا سود و یا تعداد مشتریان جدید در یک کمپین.
این نوع شاخص ها میزان تاثیر واقعی و عملی فرآیند ها و فعالیت ها را بر روی مجموعه بررسی میکنند .
شاخص های عملی معمولا به صورت انحصاری و مختص به یک مجموعه و با توجه به اهداف و منابع آن در نظر گرفته میشوند.
شاخص های جهت دار برای سنجیدن میزان پیشرفت، پسرفت یا ثابت بودن یک شاخص را در فرآیند ها استفاده میشوند.
این نوع از شاخص ها معمولا مقایسه ای بوده و با دوره های مشابه در گذشته قیاس میشوند.
برای مثال زمان حضور در سایت یکی از شاخص های جهت دار در KPI میباشد.
به طوری که هرچه حضور در سایت برای کاربران بیشتر و برای کارکنان کمتر باشد موفقیت بیشتری در کسب و کار کسب شده است.
از شاخص های اجرایی برای سنجیدن توانایی شرکت ها برای انجام تغییرات دلخواه خود در بازه زمانی خواسته شده استفاده میشود .
در واقع در این نوع شاخص ها از KPI ، کارآمدی و توانایی اجرای تغییرات توسط کارکنان و مدیران سنجیده میشود .
این تغییرات میتوانند شامل تغییرات در فرآیند ها ، فرهنگ یا سیاست مجموعه باشد.
این شاخص های مالی برای اندازه گیری ثبات ، رشد یا دوام اقتصادی یک مجموعه کاربرد دارند.
شاخص های مالی دیدی مستقیم نسبت به سلامت مالی شرکت ارائه میکنند اما باید با سایر انواع KPI ذکر شده در این مقاله همراه شوند تا یک نتیجه کامل حاصل شود.
از نمونه شاخص های مالی میتوان حاشیه سود ناخالص، سود خالص، نسبت دارایی ها و … را نام برد.
منبع: wikipedia / brightgauge / google
این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
امتیاز 5 / 5. تعداد نظرات : 1
اولین نظر را شما ثبت کنید!