اگر شما یک برنامه نویس موبایل هستید و علاقه دارید تا اپلیکیشن خود را در سطح جهانی منتشر کنید پیشنهاد میکنیم تا حتما این مطلب را از دست ندهید.
این مقاله میتواند از صفر تا صد ساخت اکانت در گوگل پلی و انتشار اپلیکیشن خود در آن تا سئو اپلیکیشن (ASO) را به شما آموزش دهد.
گوگل پلی استور یکی از بزرگترین مراجع جهان برای جستجو، دانلود و نصب اپ و برنامه های اندروید و متعلق به کمپانی بزرگ google است.
این سرویس از گوگل شامل هزاران برنامه و اپلیکیشن رایگان و پولی است که توسط دولوپر ها و کمپانی های تولید کننده آنها ارائه میشوند.
برای درک بهتر میتوانید گوگل پلی را یک نمایشگاه بزرگ از انواع application و game با هزاران غرفه مختلف در نظر بگیرید.
نمونه های کوچکتر داخلی از این پلت فرم ها ، تحت عنوان اپ استورهای ایرانی مانند کافه بازار ، مایکت و …در ایران وجود دارد .
این برنامه های ایرانی با وجود موفقیت زیاد خود ، به هیچ عنوان قابل مقایسه با گوگل پلی استور و اپ استور جهانی نیستند.
گوگل پلی استور معروف ترین برنامه دانلود و نصب اپلیکیشن برای اندروید و اپ استور بزرگترین برنامه دانلود و نصب برنامه برای آیفون است. با این اوصاف میتوانید حدس بزنید که جنگ همیشگی بین طرفداران اندروید و آیفون بین کاربران این دو پلت فرم ارائه نرم افزار هم وجود دارد.
هر دو این سرویس ها توسط دو غول بزرگ دنیای وب و نرم افزاریعنی گوگل (google) و اپل (apple) تولید شده و به نوبه خود فوق العاده اند.
با یک سرچ ساده در گوگل میتوانید جانب داری ها و کامنت های مختلف این دو گروه را خوانده و تا حدی متوجه شوید که هر کدام از این دو پلت فرم چه نقاط قوت و نقاط ضعفی دارند.
در حالت کلی میتوان گفت اپ استور از سادگی بیشتری برخوردار بوده و با استفاده از احراز هویت کاربران قبل از نصب برنامه ها ( با اثر انگشت) امنیت بیشتری برای تولید کنندگان اپلیکیشن ها در دانلود برنامه های ایشان ایجاد میکند.
همچنین بسیاری از برنامه هایی که از نظر جغرافیایی در گوگل اپ استور قابل دانلود نیستند را، در اپ استور میتوان پیدا کرده و دانلود کرد.
در مقابل گوگل پلی استور طیف وسیعتری از کاربران را پوشش داده و ساپورت میکند و به دلیل ارائه نرم افزار های اندرویدی برای موبایل های مختلف از تنوع بیشتری در برنامه های خود برخوردار است.
همچنین محدودیت حجمی دانلود بازی ها نیز در این پلت فرم برای کاربران وجود ندارد .
هر تولید کننده ای نیز با پرداخت هزینه اندک و صرف زمان کوتاه 1 تا 2 روزه میتواند اپ خود را در این پلت فرم ارائه نماید.
روش انتشار برنامه و اپلیکیشن در گوگل پلی استور بسیار ساده اما برای کاربران ایرانی حساس نیز هست.
چرا که دغدغه آشنای تحریم ها و محدودیت های ایرانیان در استفاده از امکانات جهانی (بیشتر امکانات متعلق به آمریکا مانند گوگل) در این مورد نیز وجود دارد.
گوگل پلی استور برای انتشار اپلیکیشن های کاربران خود قوانین خاصی را در نظر گرفته است که بایستی توسط پابلیشرها و دولوپرها کاملا رعایت شود. وگرنه ممکن است برنامه و اپ آنها از این پلت فرم حذف شده و پلن های فروش یا بازاریابی آنها را دچار مشکل کند.
در این قسمت به مهمترین قوانین گوگل پلی استور برای انتشار اپلیکیشن میپردازیم:
شما برای انتشار برنامه خود در پلی استور دو راه پیش رو دارید:
هر دو روش برای برنامه نویسان اندروید قابل انجام و کاملا هم استاندارد میباشد. اما تفاوت این دو روش در چیست؟
خب… این مساله میتواند برای بسیاری از ما پر دردسر و پر ریسک باشد.
چرا که اگر در هر مرحله از ثبت نام در گوگل پلی استور و حتی پس از اینکه برنامه را در اکانت خود قرار دادید گوگل هویت جعلی شما را تشخیص دهد بلافاصله برنامه شما از پلی استور گوگل حذف و اکانت شما suspend میشود و نمیتوانید پول خود را نیز دریافت کنید.
هزینه این روش بیشتر از روش دوم است اما اگر قصد دارید برنامه های متعددی را در پلی استور قرار دهید بهتر است اکانت اختصاصی خود را بسازید .
در این روش باید دقت کنید که هزینه نصب برنامه به کارت دارنده اکانت واریز میشود و باید مطمئن شوید که این شرکت یا شخص این پول را به شما خواهد داد.
همچنین بهتر است تاکید نمایید که نام شما را به عنوان Developer در آن اپلیکیشن قید کنند تا حقوق قانونی محصول خود را بتوانید داشته باشید.
اپلیکیشن ها هم مانند سایت ها برای دیده شدن و جذب کاربران بسیار تلاش میکنند. همانطور که ترتیب نمایش صفحات سایت ها در گوگل میتواند باعث بیشتر یا کمتر شدن مخاطبان و بازدید کنندگان این سایت ها شود، ترتیب نمایش اپلیکیشن ها نیز در اپ استورهایی مانند گوگل پلی استور میتواند روی بازخورد این برنامه ها و تعداد دانلود ها و نصب این اپ ها تاثیر بگذارد.
برای بهبود وضعیت رتبه بندی اپلیکیشن ها در گوگل پلی استور و اپ استور از راهکارهای ASO یا app store optimization استفاده میشود. (مانند A/B تست)
این راهکارها و روش ها مانند روش های مورد استفاده در SEO (search engine optimization) به بهینه کردن و مورد پسند کردن اپلیکیشن ها میپردازد تا در پلی استور در معرض دید کاربر قرار گیرد یا به او پیشنهاد شود.
پس از اینکه برنامه خود را در گوگل پلی استور آپلود کردید نیاز دارید تا با استفاده از سئو اپلیکیشن یا ASO تعداد نصب های برنامه خود را افزایش دهید . بدون این کار اپلیکیشن شما مانند سوزنی در انبار کاه گم خواهد شد.
بدون ASO تنها با ارسال لینک اپلیکیشن برای کاربران و صرف هزینه و زمان روی تبلیغات میتوانید دانلود های برنامه خود را افزایش دهید.
در مقالات بعدی برتینا به آموزش روش های متداول در سئو اپلیکیشن ها خواهیم پرداخت.
این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
امتیاز 3.8 / 5. تعداد نظرات : 4
اولین نظر را شما ثبت کنید!