مطمئنا برای شما هم پیش آمده است که از محصولات یک سایت دیدن می کنید، ولی خرید انجام نمیدهید و پس از مدت چند روز، تبلیغ آن سایت را در سایتی دیگر میبینید! شاید به نظرتان عجیب بیاید، ولی این موضوع اصلا اتفاقی نیست! در واقع این اتفاق به مفهوم ریتارگتینگ اشاره دارد. اگر برایتان سوال پیش آمده است که «تبلیغات ریتارگتینگ چیست» بههیچعنوان ادامه این مقاله را از دست ندهید.
در این مطلب به شما میگوییم ریتارگتینگ چیست و چه تفاوتی با ریمارکتینگ دارد. اگر در مسیر تبدیل شدن به یک دیجیتال مارکتر حرفهای هستید، خواندن ادامه این مطلب کمک بزرگی به درک مفهوم دو روش محبوب تبلیغاتی در فضای آنلاین دارد.
ریتارگتینگ، مانند بسیاری از روشهای تبلیغاتی دیگر مثل تبلیغات گوگل، شیوهای از دیجیتال مارکتینگ است که بهصورت تحتالفظی میتوان آن را «هدفگذاری مجدد» ترجمه کرد. در پاسخ دقیق به سوال «تبلیغات ریتارگتینگ چیست» میتوان اینطور بیان کرد: «ریتارگتینگ، فرآیند شناسایی افرادی است که اقداماتی را بهصورت آنلاین انجام دادهاند (مثلا از وبسایت یا شبکههای اجتماعی شما بازدید کردهاند) و شما با تبلیغات آنلاین آنها را موردهدف قرار میدهید؛ با این کار، آنها دوباره به سایت یا صفحه اجتماعی شما بازمیگردند.»
البته این شیوه برای هدف قرار دادن افرادی که علاوهبر بازدید از سایت و محصول شما، از سایت رقبا بازدید کردهاند نیز کاربرد دارد. جامعه هدف در تبلیغات ریتارگتینگ، افرادی هستند که از سایت شما و یک محصول خاص دیدن میکنند، ولی خریدی انجام نمیدهند؛ در چنین شرایطی با استفاده از روشهای retargeting، مخاطب تبلیغ آن محصول خاص را در سایت دیگر میبیند و برای برگشتن به سایت شما و خرید آن محصول ترغیب میشود. هدف نهایی از ریتارگتینگ فروش محصول به مخاطب است.
برای این که توضیح دهیم تبلیغات ریتارگتینگ چیست و چه تفاوتی با ریمارکتینگ دارد، باید با مفهوم ریمارکتینگ نیز آشنا شوید. ریمارکتینگ، شیوهای از بازارایابی است که در آن از روشهای مختلف تبلیغاتی برای جلب توجه مشتریان سابق یا فعلی و جذب مجدد آنها استفاده میشود. شیوههای تبلیغاتی براساس خریدها یا اقدامات قبلی مشتری در سایت یا صفحه اجتماعی شما انجام خواهد شد.
در تبلیغات ری مارکتینگ، از شیوههای مختلف تبلیغاتی مانند ایمیل مارکتینگ، بازاریابی تلفنی و تبلیغات آفلاین استفاده میشود تا افرادی که به شیوهای با کسبوکار شما در ارتباط بودهاند، مجددا به سایت یا صفحه اجتماعی شما بازگردند. علاوهبر این، برای گسترش خدمات دیجیتال مارکتینگ خود میتوانید با خرید اکانت گوگل ادز، بهصورت مدیریتشده از خدمات تبلیغ در گوگل برای رشد کسبوکار خود بهره ببرید.
ری تارگتینگ و ری مارکتینگ، هر دو از روشهای دیجیتال مارکتینگ هستند که از استراتژیهای مختلف برای دسترسی به بازدیدکنندگان و مخاطبان قبلی سایت استفاده میکنند تا مجددا آنها را به سوی سایت سوق دهند؛ بااینحال، این دو روش تبلیغاتی، تفاوتهای بزرگی با یکدیگر دارند. در ادامه توضیح میدهیم تفاوت ریمارکتینگ و تبلیغات ریتارگتینگ چیست تا با آگاهی کامل از این شیوههای تبلیغاتی استفاده کنید.
یکی از تفاوتهای اصلی Retargeting و Remarketing در مخاطبان این شیوههای تبلیغاتی است. در زیر بهطورکامل این مورد را بررسی میکنیم:
نکتهای که حتما باید در نظر داشته باشید، این است که ریتارگتینگ، زیرمجموعهای از ریمارکتینگ محسوب میشود؛ درواقع یکی از شیوههایی که برای جذب مخاطبان در تبلیغات Remarketing انجام میشود، استفاده از روشهای ریتارگتینگ است.
یکی دیگر از تفاوتهای ریتارگتینگ و ریمارکتینگ، شیوه هدفگذاری مخاطبان است. در تبلیغات ریتارگتینگ، هدفگذاری براساس فعالیت بازدیدکننده سایت شما انجام میشود؛ درصورتیکه در ریمارکتینگ، هدفگذاری براساس سابقه خرید مشتری انجام خواهد شد. اجازه دهید با یک مثال توضیح دهیم:
اگر بازدیدکنندهای محصولی را در سایت شما مشاهده کند، با استفاده از روشهای ریتارگتینگ میتوانید او را با تبلیغ همان محصول در سایر وبسایتها و رسانههای اجتماعی موردهدف قرار دهید؛ در شیوه تبلیغاتی ریمارکتینگ، اگر مشتری در گذشته محصولی از شما خریداری کرده باشد، با ارسال ایمیل حاوی تبلیغ، میتوانید او را مورد هدف مجدد قرار دهید.
اگر اپلیکیشنی اختصاصی برای کسبوکار خود دارید، بد نیست روش تبلیغات اپلیکیشن را نیز مدنظر داشته باشید؛ با استفاده از این روش بازاریابی، بهراحتی میتوانید از طریق تبلیغ در گوگل پلی یا اپ استور، با تبلیغ اپلیکیشن مخاطبان جدیدی را جذب کنید.
در پاسخ به سوال «تفاوت ریمارکتینگ و تبلیغات ریتارگتینگ چیست» باید به ابزارهای مورداستفاده در این دو شیوه تبلیغاتی اشاره کنیم. بهمنظور ریتارگتینگ از ابزارهای مختلفی مانند کوکیها برای نمایش تبلیغات در سایتها یا اپلیکیشنهای دیگر و تبلیغات بومی استفاده میشود. در روش تبلیغاتی ریمارکتینگ از راههایی چون ارسال ایمیل، تماس تلفنی، تبلیغات پیامکی و روشهای ریتارگتینگ استفاده خواهد شد.
اگر کسبوکار شما نیاز به جذب سریع مخاطبان جدید دارد، یکی از بهترین شیوهها خرید کلیک گوگل است. با تبلیغات کلیکی گوگل، کسبوکار خود را در صفحه نتایج جستجو به مشتریان بالقوه نشان میدهید و آنها از حضور شما اطلاع پیدا میکنند.
اهدافی که در روشهای تبلیغات ریتارگتینگ و ریمارکتینگ دنبال میشود نیز با هم تفاوت دارند. هدف از ریتارگتینگ، افزایش ترافیک وبسایت و افزایش نرخ تبدیل است. با نشان دادن تبلیغات به افرادی که قبلا از سایت شما بازدید کردهاند، بهراحتی میتوانید برندتان را به آنها یادآوری و رغبتشان را برای برگشت به سایت و خرید بیشتر کنید.
در ریمارکتینگ، هدف از تبلیغات افزایش فروش، بیشفروشی/مکملفروشی و بهبود وفاداری مشتریان است. با ارسال ایمیل حاوی تبلیغات متنی و تبلیغات ویدئویی به مشتریان قبلی، در ذهن آنها باقی میمانید و آنها را برای خرید مجدد تشویق میکنید.
بهعنوان آخرین تفاوت ریمارکتینگ و ریتارگتینگ، باید هزینههای مربوط به آنها را بررسی کنیم. در ریتارگتینگ، کسبوکارها هزینههای چندانی ندارند؛ زیرا روشهای تبلیغاتی Retargeting نسبت به ریمارکتینگ گستردگی کمتری دارد. در مقابل، برای این که تبلیغات ریمارکتینگ کارآمد باشد، روشهای بسیار مختلفی را میتوان امتحان کرد؛ از جمله: تبلیغات ویدیویی در تلویزیون، نصب بیلبورد در سطح شهر، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی تلفنی و ارسال پیامکهای انبوه به مشتریان؛ با در نظر گرفتن هزینه این تبلیغات و سایر هزینههای جانبی از جمله خرید هاست، مسلما ریمارکتینگ هزینه بیشتری در پی خواهد داشت.
در این مطلب به این سوال پاسخ دادیم که تبلیغات ریتارگتینگ چیست و چه تفاوتی با ریمارکتینگ دارد. در واقع هر دو شیوهای از تبلیغات هستند ولی تفاوتهای مشهودی در ابزارها، شیوههای تبلیغاتی، جامعه هدف و هزینهها دارند.
بااینحال مزایایی که این شیوههای تبلیغاتی با جذب مخاطب و تبدیل آنها به مشتری فراهم میکنند، بدون شک به درخشش کسبوکار شما در نظر مخاطبان میانجامد. اگر سوال یا نظری درباره این موضوع دارید، در قسمت نظرات با ما و سایر خوانندگان مجله برتینا در میان بگذارید.
این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
امتیاز 3 / 5. تعداد نظرات : 2
اولین نظر را شما ثبت کنید!