در حالت کلی 3 نوع SEO وجود دارد. سئو تکنیکال یکی از این انواع سه گانه سئو میباشد.
سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی به ترتیب ذکر شده بایستی بررسی و بهینه سازی شوند.
بدون داشتن وضعیت مناسب در سئو تکنیکال نمیتوان به سمت سئو داخلی رفت و بدون داشتن سئو داخلی خوب نمیتوان اقدام به سئو خارجی سایت کرد .
هرچند بر اساس نوع ماهیت این نوع از سئو، میتوان سئو تکنیکال را زیر مجموعه ای از سئو داخلی نیز دانست.
تکنیکال در لغت به معنای فنی میباشد و سئو تکنیکال در واقع به معنی بهینه سازی فنی سایت برای موتورهای جستجو است.
بنا بر اظهارات سایت yoast ، به عنوان معروف ترین ابزار بررسی و بهینه سازی سئو در وردپرس، SEO technical به معنی ارتقاء جنبه های فنی یک وب سایت به منظور افزایش رتبه های آن در موتورهای جستجو میباشد.
اصول اساسی بهینه سازی فنی و تکنیکال سایت ها ، بر این میباشد که سایت را سریعتر کرده و کراول شدن آن را توسط خرنده های موتورهای جستجو آسان تر کنیم و کمک کنیم تا موتور جستجو سایت ما را راحت تر درک کند.
سئو تکنیکال بخشی از سئو داخلی سایت است که به ارتقا المان های داخلی سایت تمرکز دارد تا رتبه های بالاتری بدست آوریم.
سئو فنی و تکنیکال در مقابل سئو خارجی قرار دارد که از طریق کانال های خارج از سایت به نمایش بیشتر سایت کمک میکند.
چرا باید تکنیکال سئو را روی سایت انجام دهیم؟
گوگل و عموما تمام موتورهای جستجو تلاش دارند تا بهترین نتایج را برای سرچ های کاربران نمایش دهند.
به همین علت گوگل و ربات های خزنده آن صفحات وب را بر اساس فاکتورهای زیادی بررسی کرده و میسنجند.
برخی از این فاکتورها به تجربه کاربری یا UX سایت مرتبط هستند، مانند سرعت لود یک صفحه از سایت.
مابقی فاکتورها کمک میکنند تا ربات های موتور جستجو منظورو هدف صفحه شما را بهتر و به طور کامل درک کنند، مانند structured data در صفحات.
پس با ارتقای جنبه های فنی سایت خود میتوانید به موتورهای جستجو کمک کنید تا سایت شما را crawl کرده و درک کنند.
اگر این کار را درست انجام دهید میتوانید به رتبه های بهتر دست یافته و یا حتی بهتر از آن rich result از گوگل دریافت کنید.
اگر سئو تکنیکال انجام ندهیم چه اتفاقی برای سایت میافتد؟
همانطور که سئو تکنیکال میتواند کمک بزرگی به سئو و رتبه های سایت بکند، به همین ترتیب برعکس این اتفاق هم ممکن است بیافتد.
به این معنی که رخ دادن اشتباهات فنی مهم در سایت ، ممکن است برای شما بسیار گران تمام شود.
شما اولین نفری نخواهید بود که با یک اشتباه ساده مانند گذاشتن یک / در جای نامناسبی از فایل robots.txt سایت خود، دسترسی موتورهای جستجو و بخصوص گوگل را به سایت خود کاملا قطع کرده اید!!
اشتباه است که در بهینه کردن کدها و قسمت های فنی سایت خود تنها موتور جستجو را در نظر بگیرید و روی سلیقه گوگل تمرکز کنید.
یک وب سایت باید خوب کار کند، وب سایت شما باید در وهله اول سریع ، شفاف و ساده برای استفاده کاربرانتان باشد.
خوشبختانه تقویت ساختار فنی سایت عموما رضایت هر دو طرف مورد هدف ما یعنی موتورهای جستجو و کاربران را به همراه دارد.
چرا که موتورهای جستجو سلیقه خود را بر مبنای رضایت کاربران هماهنگ کرده و همواره در جهت سلیقه کاربر به روز میشوند.
اگر یک سایت از لحاظ فنی سالم و درست باشد، برای کاربران سریع بوده و برای موتورهای جستجو نیز به آسانی قابل درک و crawl میباشد.
یک سایت با المان های فنی مناسب ، به موتورهای جستجو کمک میکند تا بدون هیچ سردرگمی و مشکل هدف و منظور سایت شما را بفهمند .
برای مثال در صورت وجود محتوای تکراری یا اصطلاحا duplicate content در سایت، ممکن است خزنده های گوگل دچار مشکل شده و در تشخیص محتوای اصلی شما سردرگم شوند.
به همین ترتیب هم زمانی که لینک های خراب یا شکسته نداشته باشید کاربران یا گوگل را به سمت آدرس های بن بست هدایت نمیکنید.
در ادامه به برخی از مهمترین ارکان تکنیکال سئو وب سایت ها اشاره میکنیم:
سرعت سایت بسیار مهم است چرا که کاربران امروز بسیار کم تحمل تر از کاربران گذشت هبوده و توقع دارند تا وب سایت مورد نظرشان به سرعت برایشان لود شده و نمایش داده شود.
به طوری که بر اساس تحقیقات، بیش از 50 درصد کاربران موبایل در سال 2016، بیش از 3 ثانیه برای load شدن یک صفحه صبر نکرده و صفحه را میبستند.
گوگل هم صفحات سریع را بسیار بیشتر از صفحات خوب اما کند میپسندد.
در سئو 2021 نیز بیشتر به سرعت پرداخته شده است و اضافه شدن فاکتورهای مربوط به تجربه صفحه ها یا page experience، به ابزارهای رتبه بندی صفحات وب توسط موتور جستجوی گوگل، ما را بیش از قبل به افزایش سرعت سایت خود مجبور میکند.
برای اینکه بدانید سرعت سایتتان نسبت به ایده آل گوگل چه وضعیتی دارد میتوانید از core web vitals گوگل کمک بگیرید.
موتورهای جستجو ار ربات های خزنده (crawlers) برای خزیدن در سایت شما و ایندکس کردن محتوای شما استفاده میکنند.
ربات های خزنده لینک های صفحات را برای درک بهتر مطالب دنبال میکنند.
پس ایجاد یک ساختار منسجم از لینک های داخلی در سایت به درک درست موتور جستجو و ربات های آن از سایت شما و محتوای با اهمیت آن کمک بسیاری میکند.
راه های دیگری هم برای مدیریت و راهنمایی ربات های خزنده موتور جستجو در قسمت سئو تکنیکال سایت شما وجود دارند.
برای مثال مسدود کردن دسترسی ربات ها به صفحات و یا محتوایی که نمیخواهید گوگل آنها را ببیند.
و یا اینکه در قسمت هدر صفحات و یا فایل robots.txt سایت، اعلام کنید لینک های یک صفحه توسط ربات ها دنبال نشوند ( nofollow links ) یا حتی اعلام درخواست خود مبنی بر عدم ایندکس شدن برخی صفحات در index google و …
چیزی که میتواند مانند کند بودن سایت تجربه کاربری را از حالت مطلوب خارج کند، باز شدن صفحات خالی یا خطاهای 404 میباشد.
زمانی که یک کاربر روی یک لینک کلیک میکند و محتوای مورد انتظار را در ان صفحه نمیبیند، نمودار رضایت او از سایت ما در یک لحظه سقوط میکند.
موتور های جستجو معمولا بیشتر از کاربران این صفحات را میبینند . چرا که هر لینکی در صفحات باشد را دنبال میکنند و تمام سایت را میخزند. به طوری که این صفحات میتواند روی رتبه سایت ما از دید موتور جستجو نیز تاثیر زیادی بگذارد.
*بهترین روش برای کم کردن صفحات 404 سایت:
بهترین راهکار برای کم کردن صفحات 404 در سایت، ریدایرکت کردن صفحات حذف یا جابه جا شده روی صفحات جایگزین موجود میباشد.
ممکن است به دلیل مشکلات فنی یا غفلت از اهمیت این مورد چندین صفحه با آدرس های مختلف یک محتوای تکراری را نمایش دهند. این کار از نظر کاربر ممکن است مشکلی نداشته باشد اما موتور جستجو این صفحات را تکراری و duplicate میبیند . (حتی محتوای کپی شده از سایت های دیگر)
*بهترین روش برای حذف صفحات duplicate
بهترین روش برای حل مشکل duplicate content استفاده از متا تگ canonical در صفحات با محتوای تکراری میباشد.
یک وب سایت سالم از لحاظ فنی ، امنیت کاربران خود و اطلاعات آنها را نیز تضمین میکند.
روش های زیادی برای امن کردن استفاده از سایت توسط کاربران وجود دارد که مهمترین آنها استفاده از گواهی امنیت SSL یا استفاده از پروتکل HTTPS در ارسال آدرس ها و اطلاعات سایت میباشد.
گوگل نیز رسما استفاده از https و امن بودن سایت را یک امتیاز برای دریافت رتبه بالاتر در لیست صفحات جستجو اعلام کرده است.
*برای اطلاع از وضعیت SSL سایت خود به علامت قفل کنار آدرس سایت خود در مرورگر دقت کنید.
با استفاده از این امکان گوگل میتوانید ویژگی ها و برتری های محصولات یا خدمات ارائه شده در سایت خود را در صفحات جستجو نیز نمایش دهید.
علاوه بر کمک به موتورهای جستجو برای فهمیدن محتوای سایت ، استفاده از structured data میتواند به دریافت rich result از گوگل نیز کمک کند. این کار به بالا بردن میزان CTR یا نرخ کلیک سایت به شما کمک میکند.
استفاده از نقشه سایت با فرمت XML در واقع مانند ایجاد یک نقشه راه برای موتورهای جستجو و خزنده ها میباشد.
در این نقشه سایت تمامی صفحات سایت که میخواهیم خزیده شوند و ایندکس شوند لیست میشود.
مطمئن شوید که سایت مپ شما همیشه به روز باشد و صفحات جدید در آن اضافه شوند تا هیچ محتوای مهمی از دید ربات ها جا نماند.
اگر سایت شما چندین کشور را مورد خطاب قرار میدهد ، بهتر است تا مشخص کنید که کاربران با چه زبانی مورد هدف سایت شما هستند.
مشخص کردن زبان اصلی سایت میتواند به نمایش بهتر و درست تر سایت شما در صفحات نتیجه جستجو کمک بسیاری کند.
با این کار اگر سایت های مشابه با زبان های مختلف دارید دیگر محتوای این سایت ها بعنوان محتوای تکراری شناخته نمیشوند و گوگل راحت تر میتواند هدفل شما را درک کند.
خلاصه ای از سئو تکنیکال :
سئو تکنیکال شامل بسیاری از موارد ساختاری و فنی سایت است که ما در اینجا به 8 مورد متداول و تاثیر گذار از آن اشاره کردیم .
علاوه بر این موارد شما باید هر تغییر یا بهبودی را در بخش فنی سایت خود با راهنمایی و مشورت یک متخصص سئو انجام دهید تا ناخواسته باعث افت رتبه سایت خود نشوید.
<منتظر مطالب بعدی ما باشید>
منبع: yoast.com
این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
امتیاز 4.1 / 5. تعداد نظرات : 9
اولین نظر را شما ثبت کنید!