سالهاست که از اصطلاح دیجیتال مارکتینگ برای نام بردن از روشهای مختلف بازاریابی در فضای آنلاین استفاده میکنیم؛ ولی در واقع دیجیتال مارکتینگ انواع مختلفی دارد و روشهای آن روزبهروز بیشتر از قبل میشود. یکی از استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ که کمی نادیده گرفته شده، پرفورمنس مارکتینگ است. در پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملکرد، صاحبان کسبوکار هزینه تبلیغات را فقط در ازای انجام اقداماتی خاص پرداخت میکنند؛ مثلا زمانی که یک کاربر وارد سایت میشود یا از سایت خرید میکند.
در ادامه این مقاله به این سوال پاسخ میدهیم که پرفورمنس مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد؟ و در نهایت بهترین روشهای بازاریابی عملکرد را به شما معرفی میکنیم. اگر به دنبال بهترین روشهای تبلیغاتی برای معرفی کسبوکار خود در فضای آنلاین هستید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.
در پاسخ به سوال پرفورمنس مارکتینگ چیست باید بگوییم که Performance Marketing یا بازاریابی عملکرد، یکی از روشهای دیجیتال مارکتینگ است که به عملکرد مخاطبان و کسب نتایج از تبلیغات بستگی دارد. این روش بازاریابی برای کسبوکارهایی که به دنبال جذب مخاطب در مقیاس مشخصی هستند، روشی ایدهآل محسوب میشود؛ زیرا در این روش پرداخت هزینههای تبلیغات بر اساس نحوه تعامل کاربران با محتوای تبلیغات است.
به عبارت دیگر، پرفورمنس مارکتینگ به نوعی از دیجیتال مارکتینگ اشاره دارد که در آن، شرکتها فقط بعد از تحقق اهداف تجاری یا انجام اقداماتی خاص مانند: کلیک یا فروش، هزینهای را به ارائهدهندگان خدمات بازاریابی پرداخت میکنند. این روش بازاریابی کاملا مبتنی بر عملکرد مخاطبان و قابلاندازهگیری است.
برای اجرای بازاریابی عملکرد، کسبوکارها باید با شرکتهای ارائهدهنده خدمات بازاریابی همکاری کنند و تبلیغات مجموعه خود را در کانالهای مختلف مانند: رسانههای اجتماعی، موتورهای جستجو، ویدیوهای تبلیغاتی و محتوای وب قرار دهند. بهعنوان مثال شاید نیاز باشد که کسبوکارها برای خرید دامین و راهاندازی سایت اقدام کرده و به جای پرداخت هزینه برای تبلیغات به روش سنتی، با اندازهگیری تعداد کلیکها، بازدیدها، اشتراکگذاری مطالب یا میزان فروش، هزینه تبلیغات را پرداخت کنند.
حالا که متوجه شدید پرفورمنس مارکتینگ چیست، باید با روشهای پرداخت تبلیغات در این مدل بازاریابی آشنا شوید. تبلیغکنندگان آگهیهای تبلیغات خود را در کانالهای مختلف قرار میدهد و سپس بر اساس نحوه عملکرد مخاطبان، هزینه تبلیغات را پرداخت خواهند کرد. در ادامه روشهای شناختهشده پرداخت یا اندازهگیری عملکرد در پرفورمنس مارکتینگ را معرفی میکنیم:
برای انتخاب روشهای پرداختی باید مخاطبان یک مجموعه را بهخوبی آنالیز کرده و سپس با در نظر گرفتن ماهیت یک کسبوکار، روش پرداختی مناسب را انتخاب کرد.
یکی از سوالاتی که ذهن صاحبان کسبوکارها را به خود مشغول میکند این است که بهترین کانال برای پرفورمنس مارکتینگ چیست؟ روشهای مختلفی برای اجرای استراتژیهای بازاریابی عملکرد وجود دارد؛ در ادامه ۵ مورد از بهترین روشهای پرفورمنس مارکتینگ را بررسی خواهیم کرد:
بیشتر جستجوها در فضای آنلاین، از طریق موتورهای جستجو انجام میشود. این موضوع اهمیت داشتن یک سایت که بتوان استراتژیهای بازاریابی موتورهای جستجو را روی آن انجام داد، بهخوبی نشان میدهد. از نظر بازاریابی عملکرد، در این روش در درجه اول، تمرکز بر روشهای پرداخت هزینه به ازای کلیک (CPC) مانند گوگل ادز یا تبلیغات گوگل است. علاوهبر این، برای بازاریابی موتورهای جستجو به صورت ارگانیک، بسیاری از پرفورمنس مارکترها به بازاریابی محتوا و سئو سایت خصوصا در صفحات لندینگ پیج روی میآورند.
یکی از کاربردیترین روشهایی که در پاسخ به سوال «بهترین روش پرفورمنس مارکتینگ چیست؟» میتوان به آن اشاره کرد، بازاریابی محتوا است. در روش بازاریابی محتوا باید تمرکز را بر ارائه اطلاعات مفید و کاربردی به مخاطب گذاشت؛ نکته بسیار مهم گذاشتن نام برند در کنار این اطلاعات است. به عنوان مثال، مجموعهای که زمینه فروش مکملهای ورزشی فعالیت میکند، با ارائه مطالب آموزنده درباره تاثیر مکملها بر کسب نتیجه از بدنسازی و لینک دادن به صفحات مکملهای ورزشی در پستهای بلاگ، بازاریابی محتوا را انجام میدهد.
بازاریابی محتوا شامل پستهای بلاگ، مطالعات موردی (Case Study)، کتابهای الکترونیکی و مواردی اینچنین میشود. با اجرای صحیح استراتژیهای پرفورمنس مارکتینگ در بازاریابی محتوا از طریق انتشار پستهای بلاگ، ترافیک ورودی سایت افزایش پیدا میکند؛ به همین دلیل کسبوکارهای بزرگ برای مدیریت این ترافیک و خارج نشدن سایت از دسترس، بهتر است همزمان با اقدامات پرفورمنس مارکتینگ به فکر تهیه سرور اختصاصی نیز باشند. سرور اختصاصی امنیت بسیار بالایی داشته و سرعت بارگذاری سایت را بالا میبرد؛ این موارد تجربه کاربری موفقیتآمیزی را برای مخاطب به همراه داشته و بهگونهای نرخ تبدیل مخاطب به مشتری را نیز بیشتر میکند.
یکی دیگر از روشهای بازاریابی عملکردی که در اموزش پرفورمنس مارکتینگ به آن اشاره میشود، تبلیغات بنری است. در این کانال تبلیغاتی، تبلیغات آنلاین در سایتهای مختلف با فرمتهای گرافیکی جذاب به مخاطب نمایش داده میشود.
تبلیغات بنری یا نمایشی (Display Ads) درست مانند گوگل ادز نوعی تبلیغات CPC (پرداخت به ازای کلیک) به شمار میروند. بسیاری از متخصصان در حوزه پرفورمنس مارکتینگ معتقدند که باتوجهبه محبوبیت روزافزون مسدودکنندههای تبلیغات (Ad Blockers)، ممکن است این نوع از تبلیغات جذابیت خود را از دست بدهد؛ بااینحال بسیاری از کسبوکارها همچنان با طراحی محتوای تعاملی، ویدیوها و طرحهای گرافیکی خیرهکننده، از تبلیغات بنری نتایج شگفتانگیزی کسب میکنند.
تبلیغات همسان یا بومی (Native Advertising)، گونهای از تبلیغات کلیکی محسوب میشود که تبلیغات را بر اساس سرچ مخاطب به او نشان میدهد. مطمئنا بارها در سایتهای پربازدید با مطالبی که در پایین صفحه با عنوان «مطالب پیشنهادی» به شما نشان داده شده است، روبهرو شدهاید؛ یا ویدیوهایی که در YouTube با عنوان «Watch Next» میبینید، گونهای از تبلیغات همسان یا بومی هستند.
شبکههای اجتماعی بهشت افراد فعال در حوزه پرفورمنس مارکتینگ است! در شبکههای اجتماعی نهتنها فرصت دسترسی به مخاطبان هدف و هدایت آنها به سایت یک کسبوکار وجود دارد، بلکه مخاطبان میتوانند محتوا را با دوستان خود به اشتراک بگذارند؛ همین موضوع میزان دسترسی افراد مختلف به یک کسبوکار را به طور چشمگیری افزایش میدهد. پلتفرمهایی مانند: فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و لینکدین فرصتهای بسیاری را برای جذب مخاطب به روش پرفورمنس مارکتینگ را در اختیار کسبوکارها قرار میدهند.
باتوجهبه آینده امیدوارکننده بازاریابی دیجیتال، استفاده از کانالهای پرفورمنس مارکتینگ این فرصت را در اختیار کسبوکارها قرار میدهد تا تلاشهای تبلیغاتی خود را بدون از دست رفتن سرمایه به ثمر برسانند؛ چراکه در این روش فقط زمانی هزینه پرداخت میشود که یک کمپین یا ایده تبلیغاتی به نتیجه مطلوب برسد.
علاوهبر این، با استفاده از روشهای مختلف پرفورمنس مارکتینگ، تنوع مخاطبانی که با یک کسبوکار آشنا شده بسیار بیشتر میشود و افراد از گروههای مختلف به آن مجموعه دسترسی پیدا میکنند. همچنین در این روش دیجیتال مارکتینگ، دادههای بسیار ارزشمندی در ارتباط با شناخت مخاطب به دست خواهد آمد؛ در نتیجه با تحلیل و بررسی رفتار مخاطبان، اشتباهات صورتگرفته در تبلیغات دیگر تکرار نمیشود.
برای اینکه کمپینهای تبلیغاتی به نتایج مطلوب برسند، باید پیش از هر گونه اقدام، مراحل بازاریابی را تعیین کرد. برای این که استراتژیهای پرفورمنس مارکتینگ به نتیجه دلخواه یک کسبوکار منتهی شود، اجرای مراحل زیر به ترتیب ضروری است:
این مراحل یک نمای کلی از فرآیند پرفورمنس مارکتینگ را نشان میدهد. این مراحل ممکن است بسته به پلتفرم تبلیغاتی یا ماهیت یک کسبوکار کمی متفاوت باشد. مهمترین نکته در تعیین مراحل، در نظر گرفتن ماهیت یک کسبوکار و مخاطبان آن است.
در این مطلب به این سوال پاسخ دادیم که پرفورمنس مارکتینگ چیست، چه مزایایی دارد و بهترین کانالهای تبلیغاتی در این روش دیجیتال مارکتینگ کدام است؟ همچنین، در ادامه مراحل راهاندازی یک کمپین موفق پرفورمنس مارکتینگ را بررسی کردیم. این روش تبلیغاتی به مدیریت منابع مالی کمک میکند و به همین دلیل بسیار مورداستقبال صاحبان کسبوکارها قرار گرفته است. در پایان از شما میخواهیم مزایا و معایب پرفورمنس مارکتینگ و نظرات خود را درباره این روش بازاریابی در قسمت نظرات با ما و مخاطبان برتینا به اشتراک بگذارید.
این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
امتیاز 0 / 5. تعداد نظرات : 0
اولین نظر را شما ثبت کنید!